Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Nøhrs manipulation: "Synsninger" gøres til fakta

Artiklens øverste billede
John Haarups Laursen er byrådskandidat for DF. Arkivfoto

Ifølge Mette Nøhr kører der flere biler på Rute 26 end vejdirektoratet kan tælle til. Nøhr har lavet en video på facebook, hvor hun står i Lading på Rute 26.

Hun har valgt, at lave optagelsen i efterårsferien - ifølge Nøhr ville hun, hvis det var en helt almindelig hverdag, passeres af så mange køretøjer, at det vil være “pløkumuligt” at høre, hvad hun siger.

27 biler passerer Mette Nøhr i de 100 sekunder optagelsen varer. En hurtig hovedregning fortæller mig, at så ville der køre 9720 biler i et tidsrum på 10 timer - eksempelvis fra kl 07-17 (tidsrummet, hvor jeg tænker, at der er flest biler på vejene).

De seneste trafiktællinger fortæller, at der mellem Voldby og Lading kører cirka 10.000 biler, og lige vest for Sabro kører der cirka 13.000 biler på hverdage.

Hvis jeg nu laver et hurtigt “overslag” og regner med, at der kører 11.500 biler gennem Lading, så kører der altså, ifølge Nørhs optagelser, kun 1.800 biler i døgnets resterende 14 timer.

Nøhr mener dog, at belastningen er meget større gennem Lading på hverdage. Havde det ikke været efterårsferie ville der, ifølge Nøhr, have kørt “så mange biler, at man slet ikke kan få ørenlyd”.

Hvor mange er: “så mange biler, at man slet ikke kan få ørenlyd”?

Lad os prøve med et regnestykke, der i stedet for 27 biler, hedder 40 biler på de 100 sekunder optagelsen varer.

Det vil sige blot 13 biler mere ville have passeret Nøhr i det tidsrum optagelsen varer.

Nu lander vi på 14.400 biler på 10 timer. Hov. Nu er trafiktællingen for længst overskredet og nu kører der altså næsten ligeså mange biler gennem Lading, som der gør øst for Sabro. Og det endda på sølle 10 timer.

Mon Nøhr alligevel stod i Lading ved Viborgvej i myldretiden? For så kan jeg godt finde mange veje, der er spidsbelastede i Danmark.

Hvor er det interessant, som der manipuleres med fakta i Favrskov …eller er det bare valgflæsk?

Infrastrukturplanlægning bør bygges på fakta - ikke på manipulation.

I øvrigt minder det mig om noget fra 2014, hvor man trodsede VD’s anbefaling om at lægge rute 26 nord om Lading.

Her fremlagde Favrskov et såkaldt “støjzone-kort” med “bufferzoner” på 700 og 900 meter. Eller nej, det var vist ikke et støjzonekort alligevel.

Alle kneb gælder tilsyneladende, når man vil have alle fordelene og ingen ulemper - og bare skubber en højklassevej over i nabokommunens støjfrie naturområde.

For mig, at se er det en skidt måde at planlægge veje på.

Infrastrukturplanlægning bør bygges på fakta - ikke på manipulation.

Hvor er det interessant, som der manipuleres med fakta i Favrskov eller er det bare valgflæsk? I øvrigt minder det mig om noget fra 2014, hvor man trodsede VD’s anbefaling om at lægge rute 26 nord om Lading.

Her fremlagde Favrskov et såkaldt “støjzone-kort” med “bufferzoner” på 700 og 900 meter. Eller…nej…det var vist ikke et støjzonekort alligevel. Alle kneb gælder tilsyneladende, når man vil have alle fordelene og ingen ulemper - og bare skubber en højklassevej over i nabokommunens støjfrie naturområde.

For mig, at se er det en skidt måde at planlægge veje på. Infrastrukturplanlægning bør bygges på fakta - ikke på manipulation.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen