Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Mangfoldighedsudvalg skal sikre trivslen for LGBT+ unge

Artiklens øverste billede
Jonatan Balle Svendsen foreslår byrødderne at etablere et mangfoldighedsudvalg, der skal tage vare på LGBT-unges trivsel. Arkivfoto

Folkeskoletiden er en definerende tid i livet. Det var den specielt for mig, da jeg fandt ud af at jeg var homoseksuel og besluttede ikke at dele min seksualitet med nogen. Jeg skjulte den i næsten 10 år.

Min historie er langt fra unik. Næsten hver tredje LGBT+ elev skjuler sin kønsidentitet eller seksuelle orientering, fordi de ikke oplever skolen som et utrygt sted at være.

Næsten hver tredje LGBT+ elev skjuler sin kønsidentitet eller seksuelle orientering, fordi de ikke oplever skolen som et utrygt sted at være.

Om end det er alarmerende nok, føler 8 af 10 LGBT+ elever sig triste og mere end hver anden elev har selvmordstanker og har udført selvskade. Elevernes trivsel skraber bunden og indsatsen for at sætte en stopper for mistrivslen må øjensynligt findes under gulvbrædderne. Også i Skanderborg Kommune.

Fraværet af fokus på LGBT+ elever gør, at børn og unge tabes på gulvet hver eneste dag. Det politiske svigt i sig selv hjerteskærende, men altoverskyggende forbliver elevernes nuværende fremtidsudsigter.

Problemerne forsvinder ikke uden prioritering og langsigtede indsatser i samarbejde med de lokale institutioner. Derfor mener jeg, at byrådet bør forholde sig aktivt til dagsordenen og nedsætte et mangfoldighedsudvalg, der modarbejder diskriminationen og mistrivslen i skolen.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen