Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Solcellerne har en bagside

Artiklens øverste billede
Poul Johansen er byrådskandidat for Dansk Folkeparti. Pressefoto

Medens Skanderborg Byråd ikke har nogen plan for deres solceller. Hverken hvor meget grøn energi der skal produceres, hvilke kriterier som skal gælde for opsætningen, eller hvor de skal være. Så har flere firmaer allerede indsendt projektforslag til Skanderborg Kommune

Et af disse projekter er beliggende på Østerskovvej ved Låsby. Firmaet, der skal stå for at skaffe finansieringen til dette projekt, hedder Obton. Laver man en simpel søgning på firmaet, kommer der flere overraskende ting frem.

Jeg vil for det første gerne have, at de virksomheder, der vil opstiller kæmpe solcelle parker i Skanderborg kommune optræder etisk korrekt. For det andet vil jeg være sikker på, at der er penge i selskaberne til at fjerne solcellerne, når de ikke længere er rentable.

Poul Johansen, DF

Firmaet er i medierne blevet kritiseret for at love deres investorer alt for høje afkast på solceller ved at bruge en alternativ regne metode. Finanstilsynet har desuden nedlagt forbud mod et af Obtons crowfunding selskaber, og i 2014 blev Obton endda meldt til politiet af Finanstilsynet.

Og er det så et problem? Ja, for mig som politikker er det et problem. Jeg vil for det første gerne have, at de virksomheder, der vil opstiller kæmpe solcelle parker i Skanderborg kommune optræder etisk korrekt. For det andet vil jeg være sikker på, at der er penge i selskaberne til at fjerne solcellerne, når de ikke længere er rentable.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen