Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kære nye byråd: Der er ingen grund til at gøre, som I plejer

Artiklens øverste billede
Hanne Stender Damkjær stiller op som løsgænger til kommunalvalget. Arkivfoto: Grethe Bo

I en valgkamp op til kommunalvalg fremkommer der mange gode idéer og tanker fra de politiske kandidater - jeg selv inklusiv.

Vi fortæller hvad vi ønsker og brænder for, og vi har de bedste intentioner om at bringe vores ønsker videre, hvis vi kommer i byrådet.

Men hvad sker der så i det nye byråd efter valget? Efter sidste valg fulgte jeg med på sidelinjen og så, hvor lynhurtigt det nye byråd blev presset ind i en form, der ikke levnede særlig meget plads til nytænkning.

Som ny byrådspolitiker træder man ind i et system, hvor dagsordener til møderne er lavet på forhånd. Dermed bliver det uklart, hvem der egentlig styrer indholdet i disse dagsordner.

Hvem fortæller administrationen hvad de skal sætte på af punkter og hvilken vinkling punkterne får? Det bliver uigennemsigtig.

I mit tidligere parti Alternativet oplevede vi, at de fleste politikere gled ret ukritisk ind i rollen som en af dem, der videreførte ovennævnte praksis.

Når man kommer til et møde hvor dagsordenen er lavet af andre, og der ikke lægges op til at sætte flere punkter på, så trækker man i arbejdstøjet, det bliver hverdag og de velmente ønsker og visioner fra valgkampen fortoner sig måske i glemslen.

Tag ikke drømmene fra politikerne, så de stopper med selv at tro på dem og kører ad den sikre jævne vej.

Der er selvfølgelig skal-opgaver som politikerne er nødt til at forholde sig til. Men jeg mener det er nødvendigt at de demokratisk valgte politikere i den kommende valgperiode vil tage deres demokratiske ret mere til sig. Det er vigtigt at borgmester og kommunaldirektør vil give plads til, at visioner og ønsker for en bedre kommune kan leve videre efter et valg og blive en del af den demokratiske samtale i byrådet.

Derfor en opfordring til den nye borgmester og kommunaldirektøren: Sørg for at der skabes plads til at tale visioner og udviklingsmuligheder. Lad politikerne få plads til at bringe deres gode ideer fra valgkampen med videre ind i hverdagen.

Tag ikke drømmene fra politikerne, så de stopper med selv at tro på dem og kører ad den sikre jævne vej. Og en opfordring til det nye byråd: Lad ikke systemet styre jer når i kommer ind, men kræv retten til at lade visionerne og de gode ideer overleve og udfolde sig, hvis de kan opnå flertal.

Jeg håber på et byråd, der sprudler af idéer og en ledelse, der elsker det. Jeg håber også selv at være med, men den del er op til dig kære vælger.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen