Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Livskvalitet i byerne - byfortætning og grønne åndehuller

Artiklens øverste billede
Der bygges mange steder i Skanderborg, blandt andet er Lille Nyhavn ved at tage form. Og byfortætning er godt, mener debattøren, så længe der er tænkt grønne åndehulle rind i byudviklingen. Foto: Wulff

Byfortætning som metode til at holde liv i handels- og kulturlivet i kommunens større byer er jeg enig i.

Jeg ser ingen alternativer til det, selv om tættere og højere byggeri også kan have negative konsekvenser for de borgere, der allerede bor der. Men der er en enkelt helt nødvendig forudsætning for god livskvalitet i de fortættede byområder, som jeg gerne vil pege på. Der skal være tilstrækkeligt med grønne åndehuller.

De grønne åndehuller skal kunne nås på få minutter også af ældre medborgere, og det skal være naboer og genboer man møder der. 

Ikke i form af områder udenfor byerne, som det kræver tid og kræfter at nå, men naturlommer og parker inde i byerne. De grønne åndehuller skal kunne nås på få minutter også af ældre medborgere, og det skal være naboer og genboer man møder der.

Sådan opnås der tryghed og livskvalitet. Det kræver rettidig omhu fra vores politikere at få afsat arealer til formålet, men forsømmer de det, bør byfortætningen efter min opfattelse standse.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen