Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Børn som boksebold

Artiklens øverste billede
Steffen G. Møller er byrådskandidat for DF. Pressefoto

I Danmark er der årligt 26.000 skilsmisser, som ender i højkonflikt. De store tabere i disse situationer er børnene som ofte mister forbindelsen til den ene forældre.

I England og USA betragter man børn som ubegrundet har mistet kontakten til sin ene forældre som psykisk overgreb.

I Danmark har vi et system som aktivt hjælper den ene forældre af med den anden, hvis det ønskes. Det bliver kaldt ”beskidte skilsmissemetoder” og ”forældrefremmedgørelse”.

Børn som bliver sat i denne klemme ender ofte ud med store ar på sjælen og skader børnenes selvbillede, selvværd og de får problemer med at indgå i nære stabile relationer med andre mennesker.

Med ”forældrefremmedgørelse” er det børnene som aktiv bliver brugt som våben i skilsmisserne. Forælderen som udøver forældrefremmedgørelse ved, at kanalisere sin vrede og had, til den anden forældre, igennem børnene. Det er naturligvis ikke uden store psykiske omkostninger for børnene.

Børn som bliver sat i denne klemme ender ofte ud med store ar på sjælen og skader børnenes selvbillede, selvværd og de får problemer med at indgå i nære stabile relationer med andre mennesker.

Jeg har nogle virkelige eksempler på forældrefremmedgørelse som skære helt ind i hjertet. »Far! Mor siger du er ond.», »Far! Du har svigtet os da jeg var lille«, »Far! Mor siger at det ville være meget bedre, hvis ’Casper’ var min far og du var død.« »Far! Mor siger at du ikke kan passe på mig«. Dette er bare få eksempler på forældrefremmedgørelse (Navnet i eksemplet er opdigtet).

I kommunens vuggestuer, børnehaver og skoler opdager de, at der er noget galt ved, at børnene enten bliver udad reagerende eller apatisk. Jeg oplever at forælderen, som er udsat for disse overgreb sammen med børnene ikke bliver hørt fordi, institutionerne ikke har de rigtige redskaber til at opdage forældrefremmedgørelse.

Det skal vi have gjort noget ved i kommunerne, omgående!

Disse børn som sidder i en tragiske situation, skal have hjælp allerede i kommunernes institutioner. Når det først ender i familieretten er de psykiske skader allerede sket. Det betyder vi skal have uddannet pædagoger, lærer og ledere til, at opdage disse overgreb inden det løber helt af sporet og børnene tager varigt skade.

Børn i Skanderborg kommune, skal have chancen for at blive grebet så tidligt i processen som muligt, så de ikke udsættes for mere end deres små hjerter og skæbner kan holde til.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen