Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Borgmesterens grønne klæder

Der er snart kommunalvalg, og det står klart, at venstrefløjspartierne inklusive socialdemokraterne igen vil gøre klimaet til det bærende tema i en valgkamp – akkurat som ved folketingsvalget i 2019. Jeg tænker, at klimaet er pænt ligeglad med, at Skanderborg kommune bruger millioner på ”grøn omstilling”, men jeg tror til gengæld ikke at børn, børnefamilier, de ældre, de kommunalt ansatte og mange flere er helt ligeglade med at se evindelige besparelser og forringelser i klimaets hellige navn. Og hvad med skatteyderne – hvor meget er de parate til at betale for at få pudset klimaglorien hos de rødgrønne?

Klimaet er simpelthen kommet som sendt fra himlen (!) for alle de røde partier, som nu i stedet er blevet grønne.

Klimaindsatserne har den kæmpe fordel, at der kan tales meget og kastes uanede summer efter det, men ingen kan nogensinde måle resultatet af investeringerne. Ganske bekvemt, når man er politiker, ikke sandt?

Lad det være sagt med det samme - jeg er klimaskeptiker. Dvs. jeg tror ikke på, at menneskelig aktivitet har nogen særlig betydning for jordens klima – der findes intet videnskabeligt bevis for, at menneskeskabt CO2 forårsager global opvarmning. I stedet mistænker jeg, at mange politikere og meningsdannere har opdaget, hvilken kraft klimaangst er blevet, og at den angst kan udnyttes politisk til at opnå magt, indflydelse og privilegier.

Egentlig ganske usympatisk, for der er mange – især børn – som lider svært af klimaangst.

Min skepsis skyldes primært min baggrund som geolog. Jeg har brugt meget tid på at studere jordens historie og på at forstå, hvor foranderlig og dynamisk jorden i virkeligheden er. Som moderne mennesker glemmer vi, at vores liv er som lysglimt i jordens historie og tror fejlagtigt, at jorden er en stabil størrelse – intet kunne være mere forkert.

Jordens historie er et skrækscenarie af voldsomme begivenheder – kontinenter der vandrer, bjergkæder der skyder op og forsvinder igen, oceaner der åbner og lukker sig igen, poler der skifter, havniveauer der stiger og falder, dyregrupper der vinder frem og uddør, istider der kommer og går - og temperaturer der stiger og falder. Store og ofte meget ”pludselige” klimaforandringer er almindelige – og heri er solen en uforudsigelig og meget vigtig medspiller.

Jeg har sagt til mine børn, at de skal tage det helt roligt og ikke lytte til alarmisterne. Vi skal selvfølgelig bekæmpe forurening, beskytte vores drikkevand, sikre levesteder for insekter, udnytte ressourcer bedst muligt og tilpasse os naturlige forandringer, men der er ingen klimakatastrofer rundt om hjørnet.

Claus Konradsen, bestyrelsesmedlem i Nye Borgerlige, Skolegade 3, Nørre Vissing

Jeg har sagt til mine børn, at de skal tage det helt roligt og ikke lytte til alarmisterne. Vi skal selvfølgelig bekæmpe forurening, beskytte vores drikkevand, sikre levesteder for insekter, udnytte ressourcer bedst muligt og tilpasse os naturlige forandringer, men der er ingen klimakatastrofer rundt om hjørnet.

Og her mistænker jeg, at enten så ved de rødgrønne politikere ikke bedre, eller også forsøger de bevidst at vildlede vælgerne til i angst og panik at udstyre dem med mandat til at fortsætte vanviddet.

I en publikation fra Skanderbog kommune (2020) står der: ”Skanderborg Kommune arbejder for at kommunen som virksomhed går forrest i den grønne omstilling og realiserer målsætningen om reduceret ressourcetræk og CO2-neutralitet i 2025”.

Videre står der: ”Derfor vil vi: Planlægge for energiproduktion og energiforbrug baseret på brændselsfri energikilder som vindmøller, solceller og geotermi – og arbejde for udfasning af træbaseret biomasse og fossile brændsler til strøm- og varmeproduktion”.

Tør man som dødelig borger og skatteyder, der ikke helt har set lyset, spørge, hvordan det skal realiseres ?

(Hvis jeg var ansat på Fælleden, så ville jeg anskaffe noget uldent undertøj og nogle stearinlys, for der kan godt blive koldt og mørkt på en overskyet vinterdag med vindstille.)

Lidt længere nede kommer lidt af svaret:

”Derfor vil vi: Om nødvendigt kompensere for vores udledning af klimagasser.”

OK, så forstår jeg ... Kommunen vil købe CO2 kvoter i fattigere lande og derved fastholde dem i underudvikling, mens vi andre således kan køre videre på en meget dyr billet til 1. klasse.

Til de kommende vælgermøder anbefaler jeg vælgerne i Skanderborg Kommune at spørge borgmesteren og de øvrige rødgrønne politikere, hvorledes de prioriterer vores skattekroner imellem ”det grønne” - og de basale velfærdsydelser. I mit hoved skal vores fælles midler ikke gå til at Skanderborg kommune skal føre aktivistisk klimakamp, men i stedet bruges på at sikre velfærden for børn, unge, ældre og dem med særlige behov.

Vi skal ikke spilde vores fælles penge på at finansiere grønne klæder til borgmesteren.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen