Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Slut med et afslag

I Midtjyllands Avis kunne man lørdag læse om en desværre ikke enestående sag i Skanderborg Kommune. Om lange, lange sagsbehandlingstider på dele af det sociale område. Om hele og næsten halve år, hvor der absolut intet sker i en sag. Kan man se ved at gennemgå journalen.

Sagen sluttede med et afslag.

Og ingen beklagelse af eller forklaring på den lange sagsbehandlingstid.

Hvorefter den pågældende borger for egen regning anskaffede det pågældende hjælpemiddel.

Reglerne er ikke sådan, at man kan købe sit hjælpemiddel og få udgiften refunderet, hvis bevillingen går igennem. Nej. Man må pænt vente i 18 måneder i denne sag. Hvor kommunens egen (alt for lange) regel siger 12.

Ikke et noget ambitiøst mål i, hvor der max har været behov for at arbejde med udredningen i to dage.

Kommunens hjælpemiddelområde har længe haft meget lange sagsbehandlingstider.

Uden at det åbenbart har ført til omprioriteringer i administrationen.

Sagen er desværre bare, at der åbenbart ikke er så meget prestige i at sikre hurtig service for pressede borgere. Der er ingen medier og fotografer til at kaste glans over begivenheden.

Peder Porse, byrådskandidat for Venstre

For 1½ år siden vikarierede jeg i byrådet nogle måneder. Jeg rejste i den forbindelse en - kan man synes -banal sag om bevilling af en kørestolsrampe for at give en medborger mulighed for at komme udenfor eget hjem. Sagen varede måneder. Jeg er bekendt med lignende sager, hvor der stadig ingen afgørelse ligger om tildeling af et billigt enkelt hjælpemiddel, som den lokale smedemester kunne lave på en dag. Siden er det ikke blevet bedre.

Det byder man syge og ældre medborgere, der i forvejen har en besværlig hverdag.

Og man kunne vel også forvente, at kommunens borgmester tog initiativer og påtog sig det ledelsesmæssige ansvar, der følger med posten.

Sagen er desværre bare, at der åbenbart ikke er så meget prestige i at sikre hurtig service for pressede borgere. Der er ingen medier og fotografer til at kaste glans over begivenheden.

Bliver jeg valgt til det nye byråd, vil jeg mere end nogensinde stå på vagt for, at kommunen er der for borgernes skyld. Ikke omvendt.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen