Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Byrådet er igen Trygs dikkende lammehale«

Artiklens øverste billede
Byudvikling i Ry spiller en stor rolle for mange, også for debattøren, der ser med skepsis på Burgsforeningen Trygs Rolle i udviklingen af Ry. Arkivfoto: Michael Wulff

Kommunalvalget står for døren. Hvor skal man sætte sin stemme?

For mig – og garanteret mange andre i Ry - spiller den byudvikling, der finder sted i Ry en meget stor rolle.

Jeg har ikke glemt, hvordan Skanderborg Byråd to gange i den forløbne byrådsperiode er løbet fra sine løfter til Ry-borgerne. Første gang da byrådet i 2018 – efter 716 indsigelser mod Ry Bytorv 2 - valgte at løbe fra den daværende borgmesters løfte om ikke at vedtage dette projekt. Over sommeren har byggepladsen lignet et klitlandskab uden marehalm med de mange jordbunker ved indkørslen til Ry ad Randersvej. Sådan en udsigt skal garanteret nok lokke mange turister til Ry.

Anden gang da byrådet tidligere i år under den nye borgmester løb fra løftet om et Rema 1000 på UnoX-grunden. Tryg har flyttet dette projekt til erstatning for SuperBrugsen! Hvad sker der egentlig i denne sag? Hvad er sidste nyt? Får vi lov til at købe vores juleand i år i en Rema 1000? Eller er det også et projekt, vi kan afvente, når lyset dør ud? I hvert tilfælde ser det ud til, at der intet sker. Tryg får igen sin vilje og er uden reel konkurrence i dagligvarehandlen. Byrådet er igen Trygs dikkende lammehale.

Over sommeren har vi også i Ry været vidner til den installation, maler Larsens hus på Skanderborgvej er besmykket med for at undgå sammenstyrtning. Ry Byudvikling hævder, at ansvaret for husets rystelser må tillægges nedrivningsselskabet, som til gengæld siger, at de har overholdt forpligtelserne i deres kontrakt. Husets beboere har ifølge en læserbrevsskribent selv to gange måttet dokumentere skaderne, da en gavl faldt ned i deres baggård. De måtte også selv tage hånd om at få støttet gavlen mod sammenstyrtning. Kunne Ry Byudvikling i det mindste ikke have været så anstændige selv at tage sig af både dokumentation og jernbjælker?

Et par dage efter dette læserbrev fortæller Ry Byudvikling om deres venteliste med en flot tegning af den nye alt for høje bygning. Altså et positivt modsvar til den negative omtale to gange i avisen. Pressehåndtering uden svar på problemerne.

Da den nye bygning kommer til at ligge på arealet, hvor elektriker Andersens lille hus engang lå, og Venstres borgmesterkandidat er ”barnebarn” i familien, vil jeg meget gerne vide, hvilke interesser han har i Ry Byudvikling?

Inger Mikkelsen, Thorsvej 57, 8680 Ry

Da den nye bygning kommer til at ligge på arealet, hvor elektriker Andersens lille hus engang lå, og Venstres borgmesterkandidat er ”barnebarn” i familien, vil jeg meget gerne vide, hvilke interesser han har i Ry Byudvikling? Det har stor betydning for min stemmeafgivning, da jeg ikke vil stemme på en borgmesterkandidat, der står i spidsen for at bygge høje huse i Ry – enten direkte ved at være en del af Ry Byudvikling eller indirekte ved salget af det lille hus til Ry Byudvikling. Hvad også med hans habilitet, da byggesagen blev behandlet i kommunen? Og hvordan blev den behandlet? Jeg står af, når grådig boligspekulation vinder frem – igen understøttet af kommunen.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen