Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Grønt lys til cyklisterne

Artiklens øverste billede

Cyklister i Skanderborg skal have grønt lys, når de kommer til et lyskryds.

Jeg er ved at blive vanvittig af altid at skulle holde for rødt lys, når jeg cykler gennem Skanderborg. Når den grønne bølge kun er for bilister, og vi cyklister pænt må vente for rødt, så skaber det frustration og forvirring på cykelstien. Har anlægget overhovedet registreret, at der er en cyklist?

Jeg køber ikke altid argumentet om trafiksikkerhed, da der ofte både er svingbane og grøn pil for bilerne. Baseret på egne observationer er det nærmere til forringelse af trafiksikkerheden, da flere (læs: mange) cyklister ikke vil vente en omgang eller to, før de får lov at cykle videre.

Jeg er på nippet til at vælge bilens bekvemmeligheder og hurtighed, især når jeg lørdag morgen cykler til svømning med taske og datter bagpå cyklen, fremfor at skulle ned i fart, vente, og op i fart igen på turen gennem byen.

Christian Wibe Marker, konservativ byrådskandidat

Skulle det være et problem i myldretiden i morgentimerne og om eftermiddag, kunne man kigge ind i, om disse trafiksikkerhedsskabende røde lys kunne aktiveres på disse tidspunkter.

Jeg er på nippet til at vælge bilens bekvemmeligheder og hurtighed, især når jeg lørdag morgen cykler til svømning med taske og datter bagpå cyklen, fremfor at skulle ned i fart, vente, og op i fart igen på turen gennem byen.

Jeg er sikkert ikke den eneste, der føler sådan. Ønsker Skanderborg Kommune, at flere skal vælge cyklen, hvilket byen og kommunen bør og skal (!), af mange åbenlyse årsager: sundhed, klima, lettelse af tung trafik og så videre, så skal forholdene for cyklisterne forbedres. Mere end blot en unødvendig fodstøtte i lyskrydsene.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen