Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Støjværn i Hørning skal på budgettet

Byrådet har modtaget en mail fra en borger i Hørning, der er som mange borgere i Hørning, er negativ påvirket af støjen fra motorvejen. En problemstilling som jeg tidligere har adresseret, da udvidelsen fra fire til seks spor blev ibrugtaget.

En udvidelse der ikke blev VVM skrinet, idet der i statslig terminologi, ikke var tale om en udvidelse af vejen, idet man blot inddrog midterrabatten til kørebane. En hver anden udvidelse af en virksomhed med mere end 300 procent kræver en ny miljø godkendelse, men ikke når staten skal godkende egne projekter!

Støjplagede Hørning borgere blev sorteper i dette politikske spil, som udspandt sig før folketingets sommerferie. Her blev der afsat 3 milliarder til støjreduktioner, men Hørning skal vente til udvidelsen af motorvejen er gennemført frem til Århus Nord. En på nuværende ukendt tidshorisont.

Jeg vil hermed opfordre borgmesteren til, at han på mødet med trafikministeren i oktober, italesætter den ukendte tidshorisont der er på støjreduktion ved Hørning.

For at lignende sager ikke skal gentage sig, bør støjskærmning af berørte beboelser i fremtiden være en del af anlægsprojektet, når det vedtages og igangsættes. Vi har alle i pressen kunnet læse den rapport hvori forskere har analyseret sammenhængen mellem trafikstøj og udvikling af demens lignende symptomer. Nu er der hermed ført videnskabeligt bevis på trafikstøjens skadelige virkninger på mennesker.

Jeg vil hermed opfordre borgmesteren til, at han på mødet med trafikministeren i oktober, italesætter den ukendte tidshorisont der er på støjreduktion ved Hørning. Pengene er afsat, lad nu entreprenøren forsætte til Hørning når de 2900 meter støjværn er opstillet ved Skanderborg Syd.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Del artiklen