Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Byrødderne skal i praktik

Artiklens øverste billede
Hanne Stender. Foto: Privat

Så er valgkampen i gang.

Derfor må jeg også hellere i gang med at fortælle lidt om, hvad jeg vil arbejde for, hvis jeg bliver valgt til byrådet.

Når jeg har valgt at stille op som løsgænger skyldes det flere ting: Selv om jeg ikke har fundet mig til rette i et nyt parti efter min tid i Alternativet, finder jeg politik spændende og vigtigt.

Jeg føler, at jeg har noget at byde ind med. Skal jeg opsummere, hvordan jeg gerne vil påvirke lokalpolitik her i Skanderborg kommune, dukker der tre ting op i mine tanker:

• Medmenneskelighed
  • Bæredygtighed
  • Sund fornuft

Dette læserbrev handler mest om medmenneskelighed. Nogle af borgerne i kommunen er ikke så gode til selv at fortælle om deres behov.

Det er ofte dem, som er afhængige af andres hjælp, for at have det godt. Det kan være børn, svage ældre, handicappede og psykisk eller fysisk syge.

Der kan også være andre end netop disse grupper. Jeg synes at en af de allervigtigste opgaver kommunen har, er at sørge for at de som ikke kan klare sig alene, får den nødvendige hjælp, givet med respekt og lydhørhed overfor det enkelte menneskes behov.

Det er økonomisk tunge poster i kommunens budget, at sørge for gode forhold til de, som ikke kan fungere uden hjælp og støtte. Ikke desto mindre ønsker jeg, at vores kommune skal have det som topprioritet.

For selv om det ikke er de omtalte grupper, som typisk råber op, skriver læserbreve eller stiller op i politik, så må vi ikke svigte opgaven med at være der for dem, der er afhængige af andres hjælp.

Pengene til det skal findes, fordi det er helt nødvendigt for kommunen, hvis den skal kunne stå inde for behandlingen af alle dens borgere. Derfor skal det have topprioritet i forhold til ting, der ikke på samme måde er nødvendige.

Ethvert menneske er værdifuldt, uanset helbred, evner og livssituation. En kommune hvor alle er med – er en målsætning der er sat. Men det giver først værdi, når det omsættes til virkelighed.

Ethvert menneske er værdifuldt, uanset helbred, evner og livssituation.

For at give byrødderne en bedre forståelse for, hvad der sker ude i virkeligheden, foreslår jeg at hvert byrådsmedlem i løbet af deres periode skal en dag i praktik inden for områderne børnepasning, skole, ældrepleje, hjælp til handicappede, lokalpsykiatri mm.

Her skal de følge en medarbejder for at se hvad der tilbydes borgerne og hvordan medarbejdernes muligheder for at yde den nødvendige hjælp og omsorg er.

Hvis jeg bliver valgt, vil jeg arbejde på opbakning til at stille forslag om dette i byrådet. Jeg er sikker på, at en sådan ordning vil være gavnlig i form af større forståelse og vil kunne påvirke prioriteringen ved budgetlægning.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen