Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Tak til Hanne

Det var en stor glæde at læse Hanne Stender Damkjærs indlæg i Ugebladet Skanderborg, den 2. juni. Hun stiler det til socialdemokrater i Skanderborg. Jeg kan ikke svare på deres vegne, men mener i øvrigt, at det kan rettes til alle, der har det dårligt over den retorik, der er blevet almindelig at bruge i indvandrer debatten.

Hanne appellerer til at vise åbenhed overfor mennesker, der er kommet til vort land. At møde dem i øjenhøjde som medmennesker og tro på, at langt de fleste mennesker kan og vil bidrage med noget godt, hvis de mødes med tillid. Vi bør indse, at de kan give os noget og at de også kan lære os noget.

Jeg synes, det er umenneskeligt bare at tale om ”hjemsendelse”. Det må give søvnløse nætter for de, der troede, at nu var Danmark deres hjem.

Jeg tænker, at det må være forfærdeligt at måtte leve med skrækken for at blive sendt til et ”hjemland”, hvor tortur og diktatur stadig hersker. (Og det gør det jo – også i Damaskus). Eller leve med angst for at miste familiemedlemmer på grund af et umenneskeligt styre, der opretholdes af valgsvindel, korruption, frygt og underkastelse.

Vi kan ikke bevare vores selvrespekt, hvis vi tvinger folk ”hjem” til sådanne forhold. Hvor er myten om, at Danmark er et land, hvor vi hjælper, når vi ser folk i nød? Hvor vi tager gæstfri imod mennesker, der kommer fra ufred og krig? Ikke kun føler mistro og lukker os i af frygt for, at nogen vil tage noget fra os.

Som Hanne siger:

»Forskellighed er rigdom!«

Jeg ønsker, at mine børnebørn kan vokse op i et land, hvor tillid og tro på vores medmennesker styrer vores handlinger fremover. Netop det er de rette ”Danske værdier” efter min mening.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen