Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Bjedstrup skole er reddet – men hvad med børnene?

Artiklens øverste billede
Skoleveje til Bjedstrup Skole er truet af massiv øget tung transport. Foto: Privat

En stor del af skoledistriktet er beliggende nord landevejen mellem Skanderborg og Ry. Af samme grund er der lavet en tunnel under landevejen, hvorved skolebørnene kan cykle sikkert i skole uden at krydse landevejen, der særlig om morgen og aften kan være særdeles vanskelig at krydse.

Skolevejen hen til Bjedstrup tunnelen sker via Overmarksvej, der forbinder Østermarksvej til den nordlige del af skoledistriktet. Hårbyvej, Hemstokvej, Bavnebjergvej og Nygårdsvej er alle smalle veje, hvor man ved møde med en modkørende ofte må trække ud i rabatten for at krydse sikkert. Det kræver således en grundig indlæring af børnene før, det er ansvarligt som forældre at sende dem selv på vej til skole.

Efter sommerferien skal min pige starte i 0. klasse på Bjedstrup Skole. De planlagte udvidelser af svineproduktionen på Hårbyvej 43 og Østermarksvej 11 gør mig bekymret, idet der vil følge en betydelig udvidelse af den tunge trafik til og fra produktionsstederne, idet der skal køres både svin, foder og gylle på disse veje.

Jeg vil derfor anmode de samme politikere, der har være med til at redde vores skole, til også at hjælpe vore børn med en sikker skolevej. En mulighed kunne være at udvide de meget smalle veje, etablere cykelsti langs Østermarksvej og Overmarksvej.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen