Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Lange skoledage er et problem

Artiklens øverste billede
Christian Matthiesen fra 5. klasse på Ejer Bavnehøjskolen vil gerne spørge Børne- og Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz, om hun ikke ved, hvad det gør ved børns trivsel, at de skal gå i skole i mange timer hver dag. Arkivfoto: Foto : Brian Karmark

Jeg hedder Christian Matthiesen. Jeg går i 5. klasse på Ejer Bavnehøj Skolen.

Som 5. klasses elev på denne skole får man fri klokken 15 om mandagen, onsdagen og torsdagen. Og fri klokken 14 om tirsdagen og fredagen. Jeg har på det sidste været meget irriteret over, at vi har fri klokken 15. I mit hoved giver det ikke mening, at politikerne sagde i 2017/2018 at dem i 0.-2. klasse skulle have kortere skoledage, men dem i 3.-6. fik ikke rykket i deres skoletimer.

Vi er flere timer i skole, end vi er sammen med vores familie. Det er skræmmende. 

Hvis dette her brev en dag kommer til Pernille Rosenkrantz, har jeg et spørgsmål: hvad får I ud af at give 3.-6. klasse tidligere fri? I får gladere elever med bedre trivsel. Og hvorfor give 0.-2. klasse tidligere fri, men ikke os.

Det giver bare ikke mening, at politikerne sagde, at vi skulle have bedre trivsel i skolerne, men giver os ikke tidligere fri, selvom det nok ville give en bedre trivsel. I den sidste halvanden time af skoletiden sidder vi og er helt drænet for energi og lærer rundt regnet ingenting, fordi vi er så trætte.

Vi er flere timer i skole, end vi er sammen med vores familie. Det er skræmmende.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen