Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Bedre tid i hjemmeplejen for borgerne og de ansatte

De fantastiske medarbejdere i hjemmeplejen fik i 2020 beklageligvis beskåret deres tid hos de ældre med den såkaldte ”grønthøstermetode”. Ældreområdets ledelse ønskede beklageligvis ikke høring hos Seniorrådet. Fagligheden er i orden men ressourcen er ikke i orden, hvorfor fagligheden nemt bliver udhulet set med borgernes øjne.

Vi hører for ofte, at det er en udfordring med den besparelse. De borgere som får besøg af hjemmeplejen, møder nogle gange mange forskellige, og de møder stressede medarbejdere, som ikke har tid til en snak på 1 eller 2 minutter. Det er ikke godt nok, når man træder ind i andres hjem.

Den udvikling tror jeg forøger presset på nogle borgere. Det kan skabe nervøsitet og opgivenhed for de svageste, som egentlig helst vil bo i eget hjem med den tryghed det giver, men opgiver og kommer så for tidligt på plejehjem. Vi skal være bedre til at samtale og lytte. Gennem et par minutters dialog med de ældre, vil der skabes tryghed for borgeren og mere sikkert en større jobglæde hos den ansatte, som har valgt jobbet fordi ”de gerne vil gøre en indsats for de svageste ældre i vort samfund” . Får de ansatte den glæde i jobbet, så man kan nemmere fastholde medarbejderne, og det i en tid hvor personalemangel er meget synlig, og vel er den største udfordring for ældreplejen mange år frem.

Med stigende alder, hurtigere udskrivning fra sygehusene og ensomheden hos den gruppe borgere, bør der sættes fokus på dette problem.

Med stigende alder, hurtigere udskrivning fra sygehusene og ensomheden hos den gruppe borgere, bør der sættes fokus på dette problem. Både dialogen i hjemmene og en bedre dialog mellem ledelsen og Seniorrådet fremover, kan medvirke til at skabe den tryghed, som kan fastholde borgerne længere i eget hjem, og give værdigheden en højere prioritet.

Den gode vision og rapporten om ”en kommune hvor alle er med”, er den udmøntet i en ligeværdig dialog i øjenhøjde for borgeren, eller er den blevet til en monolog med visitatorer med pålagte spareøvelser ?

Udfordringen med de flere ældre skal løses med menneskelighed og ikke stress. Ro i dagligdagen en kærlig hånd, der ikke står med et kontrolur på håndfladen, vil give bedre ældrepleje og være vejen frem til besparelser på en ordentlig måde. I min tid i Seniorrådet har jeg set mange velmenende politikker, analyser og redegørelser, som jeg tror har krævet stort ressourceforbrug og kort tid efter endt i en skuffe.

Jeg vil da gerne opfordre byrådet til i det forestående budget, at tænke ud over regnearket.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Del artiklen