Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Har vi gode nok faciliteter til unge mennesker?

Artiklens øverste billede

Har vi gode nok faciliteter til unge mennesker, som godt kan lide at være sammen i festligt lag?

Da jeg gik i folkeskole og gerne ville drikke en øl med mine venner, gik vi ofte ned til Søbadet eller Byparken i Skanderborg. Vi havde det sjovt, hørte højt musik og forstyrrede desværre også andre, der ville være der. Hvorfor gjorde vi det? Var det, fordi vi var uforskammet og var ligeglade med andre? Skyldtes det, at vi fandt disse to steder som de fedeste at være? Måske.

Er man under 18 og gerne vil være sammen og have det sjovt, så er der bare ikke mange steder, man kan tage hen i Skanderborg.

Sebastian B. Støckler, byrådskandidat for Venstre

Den helt store grund, og også det, der ligger bag dette læserbrev, er, at det var de eneste steder, vi rigtigt kunne være. Er man under 18 og gerne vil være sammen og have det sjovt, så er der bare ikke mange steder, man kan tage hen i Skanderborg. Man må ikke tage på bar, og hvis forældrene ikke vil eller kan lægge hus til, så er der ikke mange andre udveje. Jeg ser det som et problem, både at de unge ikke har et sted, de kan kalde ’deres’, men også at andre brugere af stederne skal forstyrres af de unge.

Et sted, som jeg selv ser ville være oplagt i Skanderborg, ville være Kærligheden ude i Vrold. Når der ikke er fest i skoven, så ville området være oplagt til netop at huse byens unge. Det tror jeg også, at festivalen ville være klar på. Jeg mener, at det skal sættes op ligesom de har gjort ved Skimminghøj i Ry. Der er opsat nogle containere, skraldespande, borde-bænke sæt og eventuelt mulighed for bålplads. Mere skal der såmænd ikke til.

Mit håb er så, at de unge vil søge derhen, både for at de ikke generer andre, der gerne vil have ro ved eksempelvis Byparken eller Søbadet, og for at de har et sted at kunne være i fred. Jeg ser det her som en mulighed, ikke kun i Skanderborg by, men også i resten af kommunens byer, for at give de unge et fristed, hvor de kan være sammen. Det, mener jeg, er den rigtige vej at gå, for at give de unge en lidt bedre kommune at bo i. Det mangler vi nemlig.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen