Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Kæmp for alt hvad du har kært«

Artiklens øverste billede

Det er helt fair, men det skal være med saglige og veldokumenterede argumenter, ikke med løse fantasier og tilfældige usaglige beskyldninger.

De ivrige skribenter på sydsiden af Lading sø, kæmper hårdt med med masser af ovennævnte floskler. Måske mener de, at jo flere gange man siger det eller skriver det, jo mere bliver det rigtigt og troværdigt. Man skulle mene, at de lokale aviser snart synes, at de har fået den spalteplads, de kan tilkomme.

Fakta er jo, at vejen Syd om Lading sø er fastlagt, og at alle forslag de sidste 60-70 år fra Amt- Stat- og Vejdirektoratet har peget syd for Lading. I 1962 hvor jeg flyttede til Lading i Bækgården kom første kort fra Amtet med en forlægning langs søen, fra Bjørnkær og til Fajstrup, naboer i byen kunne fortælle, at det havde været planlagt i mange år. Samtidig var næsten hele området omkring søen fredet og det fremgik af kortet. I 1990 i projekteringsloven fremgår det, at korridoren for udbygning af rute 26 skal gå syd om Lading og korridoren,( som ses på kortet ), går syd for Lading og næsten til Herskind. Derefter fremlægges fra Vejdirektoratet i 1990 et forslag (midterlinjen) tværs op over markerne med bro over Fajstrup, som også vil blive en vanskelig sag , grundet alle marker mellem Lading og søen er fredet.

En arbejdsgruppe med undertegnede undersøger og fremsender til Trafikministeriet i 1991 et nyt forslag syd om Lading sø, (det nuværende diskussionsemne), som senere tilpasses med hensyn til kulturarven Borup Eshøj, af Moesgård museum, samtidig føres linjen mere syd over mod skoven for kun at snitte hjørnet af fredningen og skåne Skivholme Skov.

Påstanden om, at den sydlige linje er dyrere, skyldes, at den ( ved motorvejsprojektet) ville blive 1,5 km længere ved tilførslen før Fårvang end den Nordlige, som sluttede på et andet punkt. Det nye forslag med en Motortrafikvej bliver kortere og afsluttet lige efter Svenstrup, samme punkt, her bliver Nordlinjen ca. en halv km. længere, der skal bygges mere bro over Bjørnkær slugten og Fajstrup dalen, end på Sydlinjen ved Bakkevej, samtidig vil en Motortrafikvej måske kunne sænkes i terrænet, så broen blev lavere.

Støjen bliver mindre end målt, da der køres med lavere hastighed end på en motorvej. Arealet, som skal bruges bliver væsentlig mindre, da vejen er næsten 10 m. mindre i bredden. Prisen for hele projektet er cirka halveret (fra 2,83 milliarder til 1,39).

Beboere, der påvirkes på sydsiden, er ca. 260 og 11 ejendomme, hvorimod Nordlinjen vil på virke mere end 150 parcelhuse, på Møllebakken- Engbakken- Sydmarken- Nordmarken og nye udstykninger i Fajstrup, og planlagte Nord for Møllebakken, med afstande fra 200 til 400 m. På sydsiden vil afstanden til Skivholme være 900m.

Det gamle lokalsamfund Lading- Skjoldelev- Markusminde og Fajstrup mere end 1.200 borgere vil blive kløvet med denne barriere af en vej, stoppe den gode udvikling vi har med mange fælles lokaliteter som børneinstitution, kirke, forretninger og forsamlingshuse. Menneskets miljø.

Stop nu de dårlig dokumenterede argumenter og injurie agtige beskyldninger, og lad os få en vej.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen