Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Alternativet vil opgradere Skanderborgs rensningsanlæg

Artiklens øverste billede
Mira Issa Bloch (Alternativet).

En af byrådets allervigtigste opgaver er, at sikre at kommunens infrastruktur virker – også for fremtidens borgere i Skanderborg. Det mener vi i hvert fald i Alternativet. Vi skal tænke bæredygtigt, og det vil sige, at vi skal tænke på fremtiden. For eksempel, når vi bygger huse, anlægger parkeringspladser og planlægger veje. For mig og resten af Alternativet er det også vigtigt, at vi ikke bare fortsætter med at gøre tingene, som man altid har gjort, men tør lave forbedringer, der skåner klima og miljø og giver bedre liv til borgerne i Skanderborg.

På byrådsmødet i april tog byrådet stilling til rammerne for fremtiden for Skanderborgs rensningsanlæg. Det lyder måske lidt kedeligt, men det er faktisk vigtigt. Det er kvaliteten af vores rensningsanlæg, der sikrer at vi kan filtrere spildevand for miljø- og menneskeskadelige stoffer. I Alternativet var vi rigtig glade for at se, at det kan betale sig at være bæredygtig. Administrationens indstilling om fremtidens rensningsanlæg var nemlig ikke bare mest attraktiv på den økonomiske bundlinje, men også på den grønne!

Jeg havde dog et enkelt , men meget vigtigt, forbehold. Når nu vi alligevel skal til at arbejde med rensningsanlæggene, mener jeg at vi skal prøve at hæve ambitionerne. Derfor foreslog jeg også, at få undersøgt mulighederne for at indføre bedre filtrering allerede nu, så vores renseanlæg kan skaffe os af med både medicinrester og mikroplastik. Begge dele kan nemlig være til skade for både mennesker og miljø. Det håber jeg inderligt at der bliver arbejdet videre på.

Vi mener, at vi lige så godt kan få hævet niveauet nu – i stedet for at vente til den dag i fremtiden, hvor det kunne blive et krav fra Christiansborg eller EU. Det er bedre for miljøet, men det kan også være bedre økonomisk at få arbejdet lavet nu, når vi alligevel skal i gang, i stedet for at vente og skulle starte igen senere.

Det er sådan, vi i Alternativet tænker bæredygtigt på fremtiden.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen