Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Når andelsbevægelsen vil have monopol

Artiklens øverste billede
Brunhøjvej-planerne endnu engang i fokus. Foto: Wulff

De sidste måneder i coronaens tid har jeg holdt mig i Ry. Jeg har haft god tid til at skrive mine læserindlæg vedrørende et Rema 1000 på UnoX-grunden, som Byrådet gav os løfte om i november. Et løfte, de løb fra på Byrådsmødet i marts grundet trafikforholdene, siger udvalgsformanden.

Men hvorfor vil de så lade bygge flere etager på UnoX-grunden og på Ry-Ugeavisgrunden? Med begge bliver der virkelig trafik på Brunhøjvej til gene for skole og børneinstitutioner.

Juleanden vil ikke kunne købes i Rema i år. I marts rettede investoren angreb mod Brugsforeningen Tryg for deres lobbyisme i processen, ligesom de foreslog et borgermøde om sagen. Byrådet har ikke svaret, men har været bemærkelsesværdigt tavs siden marts!

Det har jeg så ikke, fordi så mange efterhånden har henvendt sig til mig med deres støtte. En enkelt Ryborger har mere diplomatisk end jeg skrevet noget af det samme. I sidste uge kom der et meget kritisk læserbrev fra en tidligere Ry-boer om ”Grotesk kritik af Tryg”. Godt med mere demokratisk debat!

Torben lukkede i 2012 Ry Boghandel. De følgende tre år blev den faktisk forsøgt fortsat. Da den måtte lukke, sagde boghandleren, at hun var tvunget til at lukke pga. den høje husleje. Tryg er udlejeren der på Klostervej. Den blev kvalt til fordel for Trygs næsten monopol på dagligvarehandlen i Ry – dengang solgte de også papir og bøger. Vi har dog fint med mindre særbutikker, som heldigvis lever, fordi Ry-borgerne støtter op om dem, som vi også gerne fortsat havde støttet op om boghandlen. Men det bevirker til gengæld, at de 11 mindre virksomheder i Ry Øst ikke kan finde alternative lokaliteter, hvis Plan 6 fra marts realiseres, og Tryg smider dem ud af deres nuværende lejemål.

Jeg synes også, at Andelsbevægelsen er noget af det bedste Danmark har opfundet gennem tiderne. Jeg forstår, hvorfor de i Sorø ser Ry Kvickly som forgangsbutikken. Jeg kritiserer ikke direktøren og den daglige drift af Kvickly. Bortset fra de alt for høje priser, som kunderne må betale. Så kan det godt være, at Tryg gør så meget godt for Ry, men vi har jo selv betalt det hele gennem de højere priser.

Overskuddet kunne anvendes til at udbetale mere i dividende til medlemmerne – den dividende, der er en central del af brugsforeningstanken. I stedet bruger Tryg profitten til at opkøbe andre (nødlidende?) brugser og i øvrigt anden fast ejendom, så Tryg i Ry ejer den halve by. Der er ikke noget i vejen med at købe fast ejendom - med mindre ejerskabet bruges til pression! Og kommunen åbenbart yder særtjenester tilbage.

Har Trygs medlemmer nogen som helst indflydelse på ejendomsportofølgen? Ja, er ”ejendomme” i det hele taget del i Coop’s aktivitetsområder? Det var i hvert tilfælde ikke med i den store annonce, som Coop havde i aviserne kort efter 11.marts med masser af andre ikoner på disse.

Handl hellere i Gl. Rye Brugs, som er en rigtig brugs.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen