Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kratere i asfalten: "Hvorfor vælger kommunen den forkerte løsning igen og igen?"

Artiklens øverste billede
Foto: Privat

Jeg reagerede hurtigt forrige år da Kommunen med deres vedligeholdelseskontrakt med ”NCC” smurte asfaltbeton (AB) ud på Legårdsvej med stiudlæggermaskine. Sidste år gjorde Kommunen som ansvarlig det samme på boligveje blandt andet i Legårdsparkens område.

Begge gange havde jeg et indlæg her i ”Ugebladet”, hvor min kritik blev afvist først af Kommunen og sidste år af deres langtidsvedligeholdelsesentreprenør. Det er jeg forberedt på.

Der er noget galt, som også Parcelforeningen her er opmærksom på. Kan man som ansvarlig myndighed som Skanderborg Kommune blot lade forsvaret for deres handlinger i ”Ugebladet” gå videre til det private firma, som det skete sidst.

Sidste år cirka ved denne tid blev der udlagt asfaltbeton ( AB) på boligvejene med stiudlægger i området med mange langsgående samlinger – og udlæggermandskabet bekræftede at det er ”AB”, som ikke dur på ældre og ikke kraftigt opbyggede boligveje, men det var en ordre , som de forklarede mig.

”AB” hærdner hårdt op og anvendes på motorveje og andre kraftigt opbyggede veje – det ved jeg jo fra mit 40 årige arbejde med asfalt – først på motorveje og siden 35 år hos Aarhus Kommune. Sidstnævnte sted var det utænkeligt at bruge ”AB” på mindre kraftigt opbyggede veje. Men det gør man her i Skanderborg-”billigst” her og nu, men på lidt længere sigt hverken ”Bedst eller Billigst” og det er bestemt ikke en Skanderborgmodel der kan anbefales til andre Kommuner.

Der er rene kratere i asfalten, som i resten af området og det ser værre ud end før. Rent spild af skatteborgernes penge.

Den udliciteringsform her i Skanderborg vedrørende asfaltvedligeholdelse er ikke noget at se op til. Jeg har skam prøvet at advare både Kommunen og deres entreprenør mod denne asfaltvedligeholdelse – men det drejer sig om penge her og nu og jeg tvivler på at der er en hos Kommunen ( ansvarshavende) der rigtigt ved noget om asfalt når det omtalte kan forekomme.

I hvert fald deltager jeg gerne I en dialog – for der findes andre metoder end alm. ”AB” eller ”PA” (også uden at affræse eksisterende asfalt), som nok er dyrere her og nu, men skal være langtidsholdbare.

Disse metoder har jeg selv brugt til hudløshed. ”Bedst og Billigst”? Ja, ikke billigst i udførelsesøjeblikket, men det skal jo holde i mange år og så bliver det jo ”Bedst og Billigst”.

Se nu for eksempel bare billedet oven for vores hus – der er rene kratere i asfalten, som i resten af området og det ser værre ud end før. Rent spild af skatteborgernes penge. Heller ikke så rart at høre udefra kommende spørge, om ikke vejene i området trænger til vedligeholdelse med alle disse revner på kryds og tværs. Jamen, det er kun 1 år siden Kommunen forsøgte på det og det gik galt.

Måske nogle hos Kommunen er trætte af dette indlæg, men jeg og Kommunen havde da et fint samarbejde omkring Vroldvejsprojektet, så det er ikke bare for at være negativ og kværulant at ovennævnte skrives

Til næste år: Hvordan ser asfalten så ud – jeg er i hvert fald en af dem der frygter det. Og hvad skulle man så have gjort for at undgå alle disse revner? Det er nok lidt for teknisk og indforstået at komme ind på her i avisen. Ellers svarer jeg gerne på det.

Måske nogle hos Kommunen er trætte af dette indlæg, men jeg og Kommunen havde da et fint samarbejde omkring Vroldvejsprojektet, så det er ikke bare for at være negativ og kværulant at ovennævnte skrives. Der skal være hold i det. Jeg/vi forventer ikke at Skanderborg Kommune som ansvarlig vil anerkende kritikken af vejvedligeholdelsen. Det der er lavet over to år holdt kun i få måneder – det skal da holde i adskillige år og det findes der metoder til også uden at skulle fjerne den eksisterende asfalt.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen