Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Ja tak til flere private daginstitutioner

Artiklens øverste billede
Thomas Cordtz. Pressefoto

Vi er voldsomt presset på kapaciteten i de kommunale daginstitutioner. Skanderborg Kommune, og byrådet bør derfor arbejde for at tiltrække flere private daginstitutioner og pasningstilbud. Så enkelt kan det siges!

Det er dog almindeligt kendt, at det kan være noget af et forhindringsløb at starte en privat daginstitution op. Derfor foreslog Det Konservative Folkeparti på seneste byrådsmøde, at byrådet skal undersøge, hvorledes vi kan tiltrække flere private dagtilbud. Fra konservativt hold ønsker vi, at gøre det lettere og mere attraktivt at drive private dagtilbud i Skanderborg Kommune. Til min store glæde bakkede byrådet op, så arbejdet nu kan gå i gang.

Årsagen bunder i et positivt problem: Det myldrer med børn i Skanderborg Kommune. Kommunen er populær at bosætte sig i blandt børnefamilier, og fødselstallet er højt.

En del af problemerne bunder også i tidligere byråds lempelige kommuneplaner, hvor man fokuserede på at tiltrækning af nye borgere og udstykninger i il-tempo, uden helt at sikre sig, at kapacitet og infrastruktur kunne følge med. Nu rammes man så af virkeligheden, og historier i pressen om, hvorledes forældre i bl.a. Galten må se langt efter institutionspladser og må køre til Hørning for at få børn passet. Det mener jeg simpelthen ikke man kan byde folk.

I løbet af de kommende år skal vi huse ikke færre end 1.000 nye børn i de kommunale pasningstilbud. Det er netop derfor jeg mener, at vi bør spille på flere strenge i forhold til at løse kapacitetsproblemerne, og jeg undrer mig over, at der ikke er langt større fokus på også at inddrage flere private i løsningen.

Nyere forskning fra Roskilde Universitet har vist at private institutioner ofte har høj medarbejder- og forældretilfredshed og ofte har bedre normeringer og mere kontakt med forældrene, end de kommunale tilbud. De er således et vigtigt bidrag til at udvikle kvaliteten på dagtilbudsområdet.

Vi har allerede flere velfungerende og meget populære private dagtilbud i kommunen. Tiltrækningen af flere vil være et kærkomment supplement til de kommunale og kan være med til at løse kapacitetsudfordringerne. Ikke mindst i lyset af, at offentlige anlæg ind i mellem har det med at blive dyrere end forventet og tidsplaner skrider. Det er derfor langt fra sikkert, at byrådets ti-årige investeringsplaner holder vand hele vejen.

Så lad os da arbejde for flere private dagtilbud. Børnene vil elske det!

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen