Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Linjeføring må og skal ændres

Artiklens øverste billede
Der er blevet demonstreret i stor stil mod den planlagte vejføring. Foto: Michael Wulff

debat Torsdag den 15. april deltog jeg – sammen med omkring 200 andre (herunder mange byrådsmedlemmer fra Skanderborg byråd) – i et borgermøde på Skyttehusvej i Skivholme.

Borgermødet afholdtes under åben himmel en flot og kølig aften, kun et stenkast fra det sted, hvor der er planlagt anlæg af en motorvej/motortrafikvej.

Denne linjeføring har Folketinget besluttet, under forslag/pres fra Favrskov kommune, der ikke (af uforklarlige grunde) mener vejen kan løbe nord for Lading, som kommunen ellers oprindelig var tilhænger af og som oven i købet allerede indgik i Favrskov kommunes planlægning.

Men så kom der et eller andet i vejen. Vi har forgæves søgt efter årsager og forklaringer, men dem har ingen fra Favrskov kommet med et ædrueligt bud på.

Jeg har flere gange tidligere skrevet læserbreve om denne vej og stillet samme spørgsmål.

Men sagen er, at vejen nu står til at skulle løbe ind i den nordlige del af Skanderborg kommune, syd om Lading sø og ind i et værdifuldt og fredet naturområde, herunder indgribende ved den 3000 år gamle bronzealderhøj Borum Eshøj.

Det kan vi ikke tillade. Og derfor må disse planer stoppes.

Der må findes andre og alternative linjeføringer til den vej. Og nu da flere kommuner (Viborg, Silkeborg, Favrskov og Aarhus) er gået sammen – uden om den 5.kommune(Skanderborg), der også har store interesser i spil, om at fremme projektet ved at foreslå motorvejen nedgraderet til en motortrafikvej.

Efter min opfattelse er det så markant en ændring, at det også medfører andre regler og dermed nye forudsætninger for vejen og dermed flere muligheder i forhold til linjeføringen.

Derfor må det være helt rimeligt, at der laves nye VVM undersøgelser fordi det nu er en ny situation og den forrige undersøgelse efterhånden er meget gammel og meget er sket siden den er lavet.

Der er alternative muligheder for andre linjeføringer og på aftenens borgermøde modtog vi et konkret forslag fra arrangørerne om en ny linjeføring, der bygger på at anvende den allerede eksisterende vej på noget af strækningen, så det undgås at gribe ind i de fredede områder omkring Lading sø, Skivholme præsteskov og ikke mindst Bronzealderhøjen Borum Eshøj. Dette forslag er et meget konstruktivt tiltag, som der skal kigges nærmere på. Det må Skanderborg byråd kigge på og få fremsendt til Trafikministeren. Jeg ved også, at det allerede er fremsendt fra Herskind, Skivholme, Herskind-Hede Fællesråd.

Og tak til dem for et fantastisk veltilrettelagt og konstruktivt borgermøde!

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen