Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Nej til motortrafikvej gennem skov med høj naturværdi

Artiklens øverste billede
Af en illustration i forligsteksten fremgår det, at rute 26 føres syd om Lading sø. Herved kommer linjeføringen ind i Skanderborg Kommune, skriver Lars Søgaard-Jensen. Foto: Wulff

Debat Trafikforliget ’Aftale om et sammenhængende Danmark’ indgået mellem Socialdemokratiet, Venstre, Konservative, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti lægger op til udvidelse af kapaciteten på rute 26 – Århus-Viborg.

Af en illustration i forligsteksten fremgår det, at rute 26 føres syd om Lading sø. Herved kommer linjeføringen ind i Skanderborg Kommune. Der har tidligere været arbejdet med dette projekt, og 2012 indstiller Vejdirektoratet efter en grundig analyse til Transportministeriet, at man vælger en linjeføring nord om Lading på markerne mellem dagens vejforløb og Frijsenborg gods.

En linjeføring som den nævnte vil have voldsomme konsekvenserne for naturen i Skivholme Skov og engene ved Borum Møllebæk.

For at føre en ny motortrafikvej over dalen med Borum Møllebæk og omgivende enge må der opføres en 17 høj skæmmende motortrafikvejbro! Farvel naturoplevelser!

Derudover vil linjeføringen påvirke kulturarvsområdet ved Borum Eshøj, idet den for altid vil lægge potentielle vigtige arkæologiske fund under asfalt og cement. Udsigten fra Borum Eshøj med bronzealdermonumentet med de 3 gravhøje hen over dalstrøget med Borum Møllebæk og videre mod nord er i dag storslået. Denne smukke udsigt bliver stærkt skæmmet af en betonbro i nærheden, og samtidig vil trafikstøjen være tydelig.

Det burde være et must, at trafikudvalgets medlemmer ved selvsyn oplevede stemningen, udsigten og lærkesangen fra Borum Eshøj. Måske de gamle i højene ville hviske dem i ørerne, at de gerne fortsat vil hvile i fred og ro. Hvem ved?

Motortrafikvejen vil skære sig gennem Skivholme Skov, som er mere end 200 år gammel.

En sådan gammel skov har potentialet til meget høj biodiversitet, og det er netop tilfældet med Skivholme Skov, der huser en bred vifte af sommerfuglearter og meget, meget mere. Biodiversitet er jo netop det, vi savner allermest i den danske natur i dag. Sådanne pletter med høj biodiversitet skal vi beskytte – ikke lægge under asfalt! De er udgangspunkter for genudbredelsen til det øvrige landskab af flere sommerfugle-, bille- og plantearter mv., når vi får stoppet forarmningen dér. Var der nogen der sagde Noahs ark?

At ødelægge værdifuld beskyttet natur er ikke i tråd med en postuleret grøn politik. Man fristes til at fortælle beslutningstagerne at tresserne har ringet. De vil have deres sorte trafikpolitik tilbage!

I dag ved vi, at uforstyrret natur har stor værdi for menneskers helbred og velbefindende. Mange afhjælper virkningen af det moderne hastige livs belastninger i form af stress- og angstsymptomer med en tur ind i naturen, ikke mindst en tur ind i ’skovens dybe stille ro’.

Det har stor betydning, at der er mulighed for at kunne glædes over synet af glenten og lyden af lærken. At naturen lindrer og hjælper, er der efterhånden rigtig god videnskabelig dokumentation for!

I naturen kommer mennesker i balance, her henter vi energien til at komme videre i livet. Så et hensyn til naturen er også et hensyn til mennesker, der er ingen modsætning her.

Derimod er trafikstøj en velkendt stressfaktor, som har målelig negativ indflydelse på blodtryk, helbred og velbefindende.

Overvej hvad det vil betyde for dig, hvis lærkens sang skal overdøves af trafik støj? Flere el-biler vil ikke reducere støjbelastningen væsentlig.

Ved høje hastigheder er dæk- og vindstøj kraftigere end motorstøjen, som det vil kunne komme til at opleves under og i nærheden af den 17 m høje motortrafikvejsbro. ’I skovens dybe stille ro’ vil være en saga blot, når lastbiler og anden trafik haster over Borum Møllebæk og gennem Skivholme skov.

DN Skanderborg mener derfor, at rute 26 bør lægges nord om Lading hvor naturbelastningen vil være mindst. Også miljøbelastningen i form af støjforurening vil her effektivt kunne reduceres ved nedgravning og støjskærme. Dette kan ikke i samme grad gøres på en høj vejbro.

På den måde vil færrest mulig bliver ramt af støjgenerne ved en nordlig linjeføring (jvf. Vejdirektoratets indstilling til Transportministeriet 2012).

Må dagens beslutningstagere være lige så grønne i handling som i ord!

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen