Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Manglende dialog med borgerne om Ry Øst

Artiklens øverste billede

Kommunalpolitikerne i Skanderborg Byråd synes at lide af et bemærkelsesværdigt tavshedssyndrom i den seneste debat om Byrådets tvivlsomme beslutning om at sidde alle borgerprotester overhørig i sagen om Ry Øst og vedtage plan 6, der placerer Rema 1000 langt fra Skanderborgvej og lader dem spise nådsensbrød hos Tryg. Trods det tidligere løfte om en ”drømmeplacering” på UnoX-grunden a la Kvicklys på Siimtoften.

Kun borgmesteren og det konservative byrådsmedlem har kommenteret beslutningen. Den sidste ved at foreslå et kompromis, der betyder Rema på UnoX-grunden; den første ved at se Skanderborg som et skrækeksempel med Rema og Lidl over for hinanden. Med deraf følgende påståede trafikproblemer. En pseudoforklaring ifølge bekendte, der handler i Rema i Skanderborg.

Planen vil betyde en større skilteskov på Skanderborgvej for at vise vej til Rema. Med lukningen af Parallelvej vil det også skabe øget trafik på Brunhøjvej og være til fare for færdslen til de to børneinstitutioner på vejen.

Næsten over for hinanden i øvrigt! Også boliger på UnoX-grunden og måske bag fredskoven vil give mere færdsel på vejen. Næppe et forældreønske!

Hvad med at holde

Både den ene og den anden Rema-placering vil altså skabe trafikproblemer på Brunhøjvej.

Et Rema på UnoX-grunden vil ikke skabe det samme behov for tilsyneladende 4½ store nye bygninger på Tryg-firkanten, der vil indebære et alt for stort ressourceforbrug i byggeprocessen, når de hidtidige bygninger skal rives ned, nye bygges samt asfaltering af en kæmpeparkeringsplads. Hvordan stemmer det overens med flertallets bæredygtighedspolitik? Har byrådet ikke vedtaget en politik mod unødvendigt ressourceforbrug i byggeprocesser? Læg dertil skiltebehovet ved Skanderborgvej – skilte, der rigtigt kan aflede bilisternes opmærksomhed og derved være en trafikfare.

Hvordan stemmer plan 6 overens med den behandling, de mindre erhvervsdrivende bliver udsat for?

Jeg er fuldstændig uenig i kommunens logrende hale for Tryg

Dem er der åbenbart 11 af; Tryg går i dialog med dem efter Påske om ændringerne i Ry Øst! Elleve er flere, end jeg havde troet, og det giver rigtig stor mulighed for Tryg til at spille dem ud mod hinanden: - Det store monopolforetagende mod de 11 dværge! Hvad skal de gøre, mens byggeprocessen pågår? Plan 6 kan kun gennemføres på længere sigt. Skal de mindre lukke deres forretning imens? Men måske de kan få Corona-støtte fra Tryg i de flere år, der vil gå under byggeprocessen!

Jeg er fuldstændig enig med Ry Cykler i ønsket om udvikling af Ry Øst, men jeg er fuldstændig uenig i kommunens logrende hale for Tryg i deres kamp mod Rema på UnoX-grunden. Borgmesteren ser mulighed for en JYSK i området. Mon de vil finde sig i en behandling, som den Rema har været udsat for?

Hvad med at holde offentlig høring for at høre borgerne om deres mening?

Hvad med om kommunen indrykkede plan 6 i AnnonceBladet på læsbar vis?

Borgerne bør forstå, hvad det hele handler om!

Det tror jeg ikke de gør med den hidtidige kommunikation fra kommunens side!

Men det er måske også meningen?

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen