Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Hvad mener lokale socialdemokrater om hjemsendelse af syriske flygtninge?

Artiklens øverste billede
Hanne Stender stiller op som løsganger ved kommunalvalget til november. Pressefoto

debat Dansk regering og myndigheder er begyndt at inddrage herboende syreres beskyttelse, da man vurderer at flygtninge fra visse dele af Syrien nu kan vende tilbage. Dette vil Danmark som det eneste land i Europa gøre, selv om USA, EU og organisationer som FN, Amnesty International og Dansk Flygtningehjælp ikke vurderer forholdene som sikre nok til hjemsendelser.

Regeringen ønsker at sende syrerne hjem mod deres vilje, selv om de ved det ikke kan lade sig gøre, da der ikke er en aftale med Syrien om det. Det betyder at disse mennesker i stedet vil blive sendt til en af landets udrejsecentre, hvor de skal opholde sig. De må ikke studere eller arbejde, men skal leve her på ubestemt tid.

Dette læserbrev stiler jeg til borgmesteren i Skanderborg Kommune og resten af den socialdemokratiske gruppe. Jeg vil gerne spørge: hvor mange syrere har vi i kommunen, der står i fare for enten hjemsendelse eller anbringelse på udrejsecenter? Hvordan stiller socialdemokraterne i Skanderborg sig til, at unge mennesker f.eks. nu er nødt til at droppe deres uddannelser og at mennesker i arbejde nu er nødt til at stoppe med at bidrage til samfundet, for i stedet at skulle leve et liv uden mening på et udrejsecenter, fordi de ikke tør rejse til Syrien.

Bakker i op om vores regerings måde at håndtere dette emne på? Bakker i op om at syrere bosat i Skanderborg Kommune kan blive tvunget væk fra deres liv og at familier evt. bliver skilt, selv om ingen andre end den danske regering anser dele af Syrien som steder, man kan sende mennesker hjem til?

I Svendborg har borgmesteren og den socialdemokratiske byrådsgruppe skrevet et bekymringsbrev til Mattias Tesfaye omkring Socialdemokratiets linje i udlændingepolitikken med fokus på Syrien.

Jeg vil gerne opfordre hele den socialdemokratiske gruppe både i og uden for byrådet til at gøre det samme. Hvis I da er bekymrede for det, der sker i øjeblikket i jeres parti?

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen