Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Hvem tilhører naturen?

Der er tydeligvis nogen der gerne vil have dette sted for sig selv, men holder det i virkeligheden i et lille land som Danmark?

Artiklens øverste billede
Thomas Andersson ved sin venlige bænk. Foto: Privat

Der er ingen tvivl om at skovejerne har loven på deres side, når de forsøger at styre publikums ageren i deres skove.

Spørgsmålet er så om loven ikke burde laves om. De fleste danskere opfatter givetvis det vi kalder naturen som et fælleseje. Skove, overdrev, strande osv. uanset lovgivningen.

Jeg er selv en af dem der har været udenfor stien, og har også oplevet at stå og kigge ind i et haglgevær. Vedkommende havde sikkert ret til at ligge på lur og skyde dyr, og her kom jeg så på tværs, fordi jeg ville se dyrene.

Jeg har også det sidste årstid bevæget mig rundt i området ved Ravn sø. En usædvanlig smuk perle. Jeg syntes aldrig jeg mødte et øje på min vej, men lagde godt mærke til en tiltagende skilteskov henover sommeren. Forbudt mig dit og dat hele vejen rundt om søen.

Der er tydeligvis nogen der gerne vil have dette sted for sig selv, men holder det i virkeligheden i et lille land som Danmark. De mange skilte fik mig til at sætte en Velkommen-bænk op på min egen matrikel/skov. Herregud. Der går ingen skår af mig fordi folk tager sig et hvil på "min" grund. Det er jo ikke det samme som at de skal vade ind i min stue, eller fælde mine træer.

I foråret 20 kunne man med lidt behændighed gå rundt om Ravnsø. Der var lige en bæk , man skulle springe over, men ellers var der en fin sti/vej. På et tidspunkt blev der lagt et par paller over bækken (sikkert ulovligt), og det fik da også hurtigt en ende og blev erstattet med et skilt med adgang forbudt og jagt og hvad ved jeg. Nu skal man så helt ud til landevejen for at komme levende forbi. På en tur rundt om søen møder man i dag mindst en snes forbudsskilte, hvilket vidner om at forholdet mellem brugere og ejere er helt ude af kontrol.

Igen, ejerne har sikkert lov, men spørgsmålet er om det holder i længden. Enten kommer ejerne publikum i møde eller samfundet burde ekspropriere cykel/vandrestier i stil med Brabrandstien. Det ville også være med til at styre trafikken, som kun vil tage til i de kommende år. Jeg kan godt se det er fedt at eje en skov og agere der som i sin køkkenhave, men det holder jo ikke en meter i vores lille land, hvor 5 mill. andre mennesker vil have del i herlighederne. Ja, al skov burde være statsskov og lystjagt skulle afskaffes.

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen