Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Svinesagens historie i Doversogn igennem de sidste 40 år

For en indfødt Svejstrup borger - og nu bosat i Ry - vækker det mange minder, når jeg læser de forskellige indlæg

Artiklens øverste billede
Arkivfoto

debat For en indfødt Svejstrup borger - og nu bosat i Ry - vækker det mange minder, når jeg læser de forskellige indlæg fra Miljø foreningen og fra tilflyttere i vores nyopståede boligområde i udkanten af Ry. Helt tilbage fra hestevognens tid, som det jo er lige før andre kommer tilbage til, kan jeg ikke, men tilbageblik for de sidste 40 år, kan jeg hurtigt ridse op.

Som dreng var Svejstrup noget mindre end i dag. Vi var en god flok børn, som spillede bold på fiskehandlerens store græsplæne og om vinteren ishockey på branddammen. Efterfølgende fik vi ved fælles hjælp (bruge en rive til at samle sten) etableret en legeplads bagved ”gården”, som tidligere var blevet overtaget af sønnen fra Østermarksvej 11. Gården blev igennem årene udvidet, og det gav selvfølgelig lidt lugtgener, men det tog vi med. Vi boede jo på landet, så hvad kunne vi forvente.

Flere af mine kammerater boede eller arbejdede jo også inden for landbruget dengang. Den ene kom fra en gård på Østermarksvej, som senere blev købt op af kommunen, for at de kunne bruge den i forhandlingerne omkring Kildebjerg. I dag er Svejstrup blevet større, og det skete heller ikke uden ballade. Udsigten over Mossø ville forsvinde for de eksisterende huse. For meget trafik hvis maskinfabrik blev større osv. Heldigvis er der mange skønne steder i dag omkring Mossø, hvor man kan gå, cykle eller køre bil og opleve udsigt og natur. Forskellen fra nu og 30-40 år tilbage er blot, at der ingen landbrug er tilbage. Desværre også Boes uden kaffestuen, som var et hyggeligt sted at komme med sin far, når de lokale lige skulle mødes til en cafelatte, eller hvad de nu drak dengang.

Omkring år 2000 varslede vores daværende borgmester på TV, at Ry ville i gang med at bygge et nyt boligområde på et stort landbrugs areal. Grundene skulle sælges til en pris, så man fik sat en vis standard for, hvem der flyttede ind. Personligt blev jeg fortørnet over sådan en udmelding. Som om jeg ikke som alm lønmodtager var god nok til en kommune, jeg havde levet mine første 25 år i. Efterfølgende købte kommunen landbrug op, for at de kunne tilbyde landmanden i Svejstrup noget til gengæld for det, han havde på Kildebjerg. Hårbyvej blev købt, og andre så de kunne få lavet et nyt område med golfbane (konkurs i opbygningsfasen), vandrestier og pulszoner til 16 millioner - jojo det skulle være fint.

Nu er der så gået ca. 20 år, og vi har glemt alt om de landbrug, som har givet plads til udvikling på ”vores” præmisser. Derfor må vi op på barrikaderne, når der er en landmand, som tænker på udvikling og ikke afvikling. Jeg forstår til fulde naboerne, ligesom jeg gør i lignende sager, men at skulle nævne at der ligger en golfklub 2 kilometer derfra, har da intet med sagen at gøre. Og hvad har Mossø med noget at gøre. Hvor mange grise er det mere, han vil have, end dem der var samlet set i Ry kommune for 20 år siden? Landbruget ændrer sig også ligesom byerne. Ang. forurening - hvis uheldet er ude med sådan en kæmpe gyllebeholder, så kan der vel etableres en jordvold omkring gylletanken ligesom den ved rundkørslen til Kildebjerg fra Skanderborg siden.

Mig bekendt er der kommuner, som har beholdere på denne str. ved rensningsanlæg grundet befolkningsvækst. Men det er nok en anden historie. Når i skal helt tilbage til eksempelvis 1986 for at finde en sag med uheld, så husk også at nævne at det var samme år som Tjernobyl. Se det var en katastrofe!

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen