Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Hvad er fremtiden for Center Skovby?

Artiklens øverste billede
Ole Juhl Jeppesen, her ved rejsegilde på Columbusskolen.

Skovbyskolens Center Skovby fik sin skæbne beseglet - i hvert fald for en stund - ved juletid. Specialskolen tages fra Skovbyskolen, flyttes til Skanderborg og lægges under Ungdoms Skolen. Skolestrukturreformen blev nemlig endelig vedtaget på byrådsmødet i december, m. få ændringer. Ændringer jeg i SF har kæmpet for. Kampen rakte til mange ekstra, ord om indflydelse, inddragelse af bruger bestyrelser og lign. men stadig med skolen på den besluttede lokation!

Jeg har i mange mnd. forsøgt at få Center Skovby´s tilknytning og fremtidige placering, frem i lyset, - uden held! Markedsføringen af placeringen lyder ellers lovende: Campus Skanderborg, Vidensklynge, Center 10, hjerterum osv. Med min SF baggrund har jeg søgt indsigt i sagen. I november skrev jeg et læserbrev. Jeg har spurgt i diverse fora på FB, været til borgermøde, med hele udvalget, - på Fælleden, og spurgt ind til placeringen - og i det hele taget fulgt 'reformen', - i 'den åbne proces' på så nært hold, det har været muligt. Men svaret på mit simple spørgsmål, - svæver stadig i vinden!

'HVOR SKAL CENTER SKOVBY LIGGE?' - hvilken lokation, som det nu så fint hedder? Finlandsvej ? Den tavshed jeg har mødt, giver mig bange anelser. Jeg frygter jeg får ret i mine antagelser! Nemlig, at planen stadig er at placere C.S. i industrien i Skanderborg Øst.

Ville man byde en alm. skole alt det?

Med Børges Auto ophug/bilkirkegård, Losseplads/Værdicentral, Auto Lakering, samt andre miljø-upassende naboer. I et område, hvor kommunens egen lokalplan, ikke giver tilladelse til at lægge en skole. Bl.a. fordi, der kommunalt er planlagt med tung og farlig trafik, ingen fortove, og miljøtunge, usunde naboer! Altså, - udvalget vil fratage en velrenommeret folkeskole sin specialafdeling, og give den til Ungdomsskolen, selv om U.S. ikke har et egnet sted, til specialskolen.

Hverken hvad angår lovlig placering, eller de skolebygninger eleverne skal være i! Eleverne skal blandt andet til Hørning for at få fysik. Hertil kommer, at US skal bruge X antal 100.000,- på nye, haste opstillede pavillioner. Kalder udvalget det 'klog flytning, til kloge, billige, eksisterende kvadratmeter? Hvem tror seriøst, at specialeleverne vil bruge otte minutter på at gå til Campusomr., være der i maksimalt ni min. sammen med unge de ikke kender, - for derefter at haste tilbage.

Ville man byde en alm. skole alt det? For ikke at tale om CS elevernes kommende rollemodeller. Hvor skal de møde dem? Kan 'projektet' med god samvittighed, sælges som et Vidensklynge, Campusprojekt? Ved udvalget (partierne A, B, V og Ø) selv, hvad de har bedt byrådet nikke ja til? Byrådsbeslutningen er nu taget.

Med Børges Auto ophug/bilkirkegård, Losseplads/Værdicentral, Auto Lakering, samt andre miljø-upassende naboer

Har ændringerne undervejs, i processen, gjort det for svært at lægge navn til, og argumentere for? Altså gider nogle af medlemmerne, i mit tidligere udvalg, overhovedet at svare? - Også gerne planchefen! Ungdomsskolen er også velkommen til at forklare sagens rette sammenhæng, og ikke mindst, hvordan det blev en opgave for dem!

Jeg har, for syv-otte år siden, været med til i udvalget og byrådet, at beslutte principper, der sagde, at specialskoler fremadrettet skulle placeres i umiddelbar tilknytning til en folkeskole! Selv vores undervisningsminister har lige forlangt det samme. Reformen gør nu det absolut modsatte.

Hvad er logikken i at gå imod egne skole principper? Imod egen lokalplan? Fjerne en specialskole med stor succes fra Skovbyskolen, og blæse på ministeren? Den planlagte lokation, blev ikke vedtaget med min stemme, hvis jeg stadig sad i byrådet! Jeg forventer vi i SF kan få acceptable svar på de stillede spørgsmål. Ellers vil jeg arbejde for at vi som parti, forlader 'reformen'”!

Mange har hidtil tvivlet på mine forudsigelser. Det forstår jeg godt, for det har virket for grotesk til at være sandt. Men nu er det ganske vist! Jeg lover at forfølge sagen, - følge den til dørs. Jeg lover at, om ikke før, så senest i valgkampen, om et lille halvt års tid, at få en forklaring på beslutningen. Kommer jeg i Byrådet igen, - bliver mit nytårsønske at få sagen, og locationen kulegravet, og undersøgt til bunds.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen