Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Forældre er initiativrige

Svar til byrådskandidat Martin Andersen (S) fra en forælder, der er glad for ordningen med hjemmepasning

Artiklens øverste billede
"Min erfaring med hjemmepasning er, at forældrene er initiativrige. De tilbyder børnene en spændende dagligdag fyldt med omsorg og nærvær," skriver Maiken Ravnborg Pedersen, der selv er hjemmepasser. Arkivfoto

debat Dette er et svar til debatindlægget af Martin Andersen, byrådskandidat for Socialdemokratiet.

Som bruger af ordningen med hjemmepasning føler jeg behov for at give mit besyv med i forhold til de problemstillinger, Martin Andersen fremlægger.

Hjemmepasning og institution går i min optik fint hånd i hånd. Mange der tilvælger hjemmepasning, vælger også institution til når barnet bliver større, så det ene valg udelukker heldigvis ikke det andet. Hvis pengene samtidig følger barnet, vil det medføre endnu større frihed til at vælge netop dét familieliv, man som forælder ønsker.

Jeg vil gerne kort slå fast, at min erfaring med hjemmepasning er, at forældrene er initiativrige. De tilbyder børnene en spændende dagligdag fyldt med omsorg og nærvær.

Under hjemmepasningen har mine egne børn - udover samvær med eksempelvis bedsteforældre - deltaget i faste aktiviteter med faste, hjemmepassede legekammerater.

Aktiviteterne tæller blandt andet udeleg ved skov, på strand og legepladser, legestue med musik og rytmik samt formiddagsgymnastik i hallen. Selvfølgelig er mange af aktiviteterne lige nu sat på pause pga. corona, men det ændrer ikke på det faktum, at hjemmepasserlivet kan være spændende for ens børn.

Det er misforstået at nævne hjemmeskoling under corona i en debat om hjemmepasning, da hjemmeskolingen p.t. sker på baggrund af en ekstraordinær situation. Børnene skal støttes og stimuleres derhjemme samtidig med, at forældrene varetager deres jobfunktion. Det er klart, at alle kan mistrives i den konstellation.

Hjemmepassere derimod vælger bevidst hjemmepasning til for at kunne være sammen med deres børn på fuld tid i en periode. Af hensyn til hele familiens trivsel. Hjemmepasning kan derfor være med til at muliggøre, at man bagefter kan føle sig klar til igen at starte op på arbejdet. Til glæde for én selv, ens arbejde og ens børn.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.