Sådan skal den nye elektriske Nimbus-motorcykel se ud

Folkene bag den genfødte elektriske Nimbus-motorcykel har nu de endelige tegninger klar og en forretningsplan, som skal munde ud i en dansk produktion til næste år.

Artiklens øverste billede
Den kommende elektriske Nimbus-motorcykel har klare tråde til ophavet fra 1934. Den får en rækkevidde på 240 km. Illustration: 3Part A/ S

Linjerne er klassiske og kendte, men alligevel strømlinede og fornyede.

Sådan tegner billedet sig, efter at de ildsjæle, som arbejder på at genoplive den legendariske danske Nimbus-motorcykel med eldrift, nu kan vise mere håndfaste tegninger.

Samtidig er man kommet så langt med økonomien, at ingeniører og teknikere nu går videre med det mere detaljerede arbejde, som ligger forud for at lave en decideret prototype.

Sådan lyder meldingen fra Claus Støvlbæk Clausen, som er idémanden bag projektet.

»Nu har ingeniørerne noget guf at gå i gang med. Der skal testes dele af, og der skal laves en prototype. Nu er det alvor,« siger Claus Støvlbæk Clausen.

Foreløbig er der solgt aktier for 4,7 mio. kr., mens der ifølge Claus Støvlbæk Clausen er forudbestilt 86 motorcykler.

Han forventer, at ingeniørerne kan gøre arbejdet færdigt sidst på året, og at produktionen kan gå i gang i slutningen af næste år.

»Vi tør ikke sætte et konkret tidspunkt på, da vi ikke ved, hvor lang leveringstid der vil være på delene,« siger han.

Claus Støvlbæk Clausen fik for et par år siden lov til at bruge Nimbus-navnet af Nilfisk-koncernen, som ejer rettighederne. Siden har Nimbusentusiasten arbejdet på at få løbet en dansk produktion af motorcyklen i gang.

Han sammenligner Nimbus-motorcyklen, der var med til at sætte landet på hjul, med en kronjuvel i dansk erhvervsliv.

»Det var jo folkets motorcykel. Den er fantastisk designet. Jeg kender mange, der har en personlig historie om Nimbus,« fortalte han, da projektet blev lanceret for et par år siden.

Den begejstring holder, oplever han.

»Da designet blev præsenteret for publikum, gik der to sekunder, så klappede salen,« siger Claus Støvlbæk Clausen.

Rækkevidde på 240 km

Her var i første omgang lagt op til, at der skulle udstedes folkeaktier for sammenlagt et halvt hundrede mio. kr., for at projektet kunne realiseres.

Ifølge Claus Støvlbæk er det, siden de første planer blev offentliggjort, lykkedes at finde et setup, så der p. t. er økonomiske midler nok til at komme i gang.

Næste skridt i den retning sker nu efter sommerferien, hvor det er planen at udstede for yderligere 10 mio. kr. aktier. Samtidig skal der hentes finansiering for yderligere 20-23 mio. kr. til næste år.

Der er endnu ikke mange specifikationer på motorcyklen, som er designet af det aarhusianske designbureau 3Part A/ S. Men det står fast, at rækkevidden skal være 240 km ved blandet kørsel.

Her er meldt en pris ud på 115.000 kr. for de første 71 bestillinger, som var firstmovers.

Claus Støvlbæk Clausen tør ikke komme med bud på prisen for de næste motorcykler.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.