Nu begynder krigen om bilens instrumentbord

Apple Carplay bliver et rigtigt styresystem, og det kommer allerede fra næste år i en lang række bilmærker, siger firmaet.

Artiklens øverste billede
Det nye og udvidede Apple Carplay går langt længere ned i bilens styresystem. Det kan både bruges til at kontrollere f.eks. klimaanlægget og vise motortemperatur. Foto: Apple

Det er ingen hemmelighed, at tech-giganterne står på spring for at komme om bord i bilindustrien. Det har vi set med Googles Android Automotive, som er et komplet styresystem, der allerede findes i en række Polestar, Volvo’er og den nye Renault Megane E-Tech.

Nu er Apple klar med en længe ventet udvidelse af Apple Carplay, der på samme måde smelter telefonens apps og brugervenlighed sammen med funktioner, der går dybere ned i bilernes styresystem, så det integreres langt mere frem for at være en tilføjelse i infotainmentsystemet, der kun er begrænset til f.eks. musik eller navigation.

Det betyder, at man vil kunne gå ned i bilens opsætning, se instrumenter for bl. a.brændstofforbrug eller betjene klimaanlægget.

Helt som med Android Automotive, som er en overbygning på Android Auto.

Der er dog en betydelig forskel på de to systemer. Apple tager udgangspunkt i førerens telefon, mens Google bruger bilens computer til at afvikle styresystemet.

Mange mærker

Apple viste de første versioner af systemet ved eventet World Wide Developers Forum forleden, hvor Apples folk fortalte, at de første bilmærker er klar med styresystemet til næste år.

Apple kunne vise en liste over de producenter, som støtter op om det nye og udvidede Apple Carplay. Det drejer sig om bl. a. Audi, Jaguar Land Rover, Ford, Mercedes-Benz, Honda, Nissan, Renault, Porsche, Volvo og Polestar.

Til gengæld er hverken VW eller Tesla, som er nogle af de største aktører inden for elbiler, nævnt. Men de har også satset meget på at udvikle deres egne systemer.

Det nye system vil kunne bruges på en række skærme i bilen, så det altså både fordeler sig over en skærm i instrumenthuset og en central storskærm og måske flere. De forskellige moduler, lige fra brændstofmåler til speedometer, vil kunne trækkes rundt, så man selv definerer opsætningen i kendt Apple-layout. Men hvordan det kommer til at se ud i de enkelte bilmodeller, afhænger af hver producent.

I branchen er der mange eksperter, som mener, at bilmærkerne selv vil beholde egne instrumenter, da det er en vigtig del af bilernes dna. Derfor er den fulde Apple-løsning ikke nødvendigvis særlig realistisk, da fabrikkerne vil tøve med at overdrage kontrollen til iPhone og Apple.

Adgangen til bilerne handler om data i milliardklassen.

Bilproducenterne vil nemlig fortsat gerne have fat i den lange ende mht. til styring af bilernes data, på den anden side har tech-giganterne populære brugerflader og interaktion med andre medier og apps.

Det store amerikanske tech-medie Verge lavede umiddelbart efter præsentationen af Apples nye system en rundringning til mange af de store bilmærker, og her var svaret, at man ”ikke har noget at kommentere”.

Samtidig har en gigant som Ford et kæmpemæssigt projekt med Google kørende om en udvidelse af mærkets softwareløsning, så der er lagt op til en spændende fremtid, hvor de to giganter kæmper om bilfirmaernes gunst på de bonede gulve.

Allerede i dag har Renault en løsning, hvor Googles Android Automotive er styresystemet i den nye Megane Electric, og så kan man vælge at bruge Apple Carplay alligevel, og den model er også på vej i bl. a. Polestar, hvor en softwareopdatering muliggør dette snart.

Volvo er det mærke, som er længst fremme med Android Automotive. Men her vil man altså også i et vist omfang kunne bruge Apple Carplay.

Rikke Aagaard Petersen, som er pressechef hos den danske Volvo-importør, er ligesom kollegaen hos Polestar forholdsvis fåmælt.

»Vi kan bekræfte, at Volvo Cars kommer til at indgå et samarbejde omkring Next Gen af Apple Carplay, men at det ikke vil påvirke samarbejdet med Google. Vi er meget glade for samarbejdet og glade for også at kunne samarbejde med Apple,« lyder det fra Rikke Aagaard Petersen, som fortæller, at der løbende vil komme flere oplysninger frem mod introduktionen.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.