Lange ventetider på reservedele giver gener på værkstederne

Bilforhandlere og værksteder oplever, at 4 af 10 bilejere må vente længere tid end normalt på at få bilen repareret på grund af lange leveringstider på reservedele.

Artiklens øverste billede
Over halvdelen af værkstederne oplever, at det tager to uger til en måned længere end normalt at få reservedele frem. Foto: VW

Det er ikke kun købere af nye biler, som må vente længe på at få deres bil leveret, værkstedskunder må i stigende grad kigge langt efter at få afsluttet reparationen.

Faktisk er det 4 af 10 kunder hos værksteder og forhandlere under Autobranchen Danmark, der må vente længere end normalt på deres bil.

Det viser en gennemgang, som organisationen har lavet blandt sine 1.200 medlemmer.

Her fortæller 83 pct. af værkstederne, at de oplever længere leveringstider. Hvert tredje værksted erfarer, at leveringstiderne er blevet op til en uge længere, mens halvdelen endda oplever, at det tager over to uger til en måned længere at få delene frem.

Det er især dele med elektronik eller karrosseridele, der er påvirket af den aktuelle mangel på de såkaldt mikrochips, men øget efterspørgsel på metal spiller også ind.

»Der er mangel på reservedele, fordi produktionen går i stå. Når vi taler om de såkaldte ”flow-dele” som sliddele, der kan være bremseklodser og viskerblade, som bruges i større stil ved vedligeholdelse, kan man ofte finde alternativer.

Men det er sværere med elektroniske komponenter, ligesom det kan være svært at skaffe en forlygte eller en dør,« siger Nicky Bobak, der er eftermarkedschef hos Autobranchen Danmark.

Laver nødreparationer

Det giver både udfordringer ved almindelige reparationer og ved forsikringsskader.

»På vedligeholdelsesdele går det rimeligt, men på sjældnere reservedele, der ikke skiftes i større stil, kan der godt være ventetid. Det gør selvfølgelig ondt på vores værksteder, for i nogle tilfælde har vi lovet en gratis lånebil i et vist omfang, og de bliver ramt. Det kan f. eks. være i forbindelse med forsikringsskader,« siger Nicky Bobak, der forudser, at værkstederne i nogle tilfælde må begrænse udlånet.

»Spørgsmålet er også, hvor længe vi kan holde til det. Vi kan heller ikke blive ved med at købe lånebiler ind, i takt med at der kommer et stort antal parkerede biler på værkstederne,« siger han.

I nogle tilfælde må værkstederne alternativt ty til nødreparationer.

»I det omfang man kan nødreparere biler, i det omfang det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, så gør vi det, fremfor at kunden skal vente en måned,« siger Nicky Bobak.

Han vurderer, at vi skal frem til foråret 2023, før tingene normaliseres.

Ingen forpligtelser

Hos FDM oplever man også, at der er udfordringer med længere reparationstider. Her har man løbende set forsinkelser på levering af reservedele under coronakrisen. Det er noget, som er forværret, efter at krigen i Ukraine startede i februar.

»Vi oplever i stigende omfang problemer, hvor folk f. eks. har købt en bil, der så er gået i stykker, og som de ikke kan få repareret. Eller ved forsikringsskader, hvor man ikke kan få skiftet nogle dele,« siger Simon Nguyen Kildeby, der er jurist hos FDM.

Mens der er nogle klare forpligtelser hos forhandleren, hvis der er forsinkelser på en ny bil, er der ikke på samme måde forpligtelser ved reparation eller forsikringsskader.

»Ved køb af bil er man jo reguleret af købelovens regler. Men i forhold til tjenesteydelser står der ikke noget om, hvor lang tid en reparation skal tage, uden det dog skal forstås som, at værkstedet bare kan lade være med at foretage sig noget. Umiddelbart er der dog ikke så meget andet at gøre end at gå i dialog med parterne, og jeg har en fornemmelse af, at man er god til at finde løsninger, selv om det på grund af mangel på reservedele hos stort set alle værksteder bliver stadig vanskeligere,« siger han.

Det handler nemlig om at være pragmatisk.

Hvis et værksted ikke kan skaffe en bestemt del, kan det helt måske i nogle tilfælde give mening at prøve at finde en brugt del hos en ophugger og høre, om værkstedet kan montere den.

Ved skader er det forsikringsselskaberne, som i nogle tilfælde garanterer en lånebil, mens skaden laves. Men det er reelt værkstederne, som stiller denne ydelse til rådighed.

Her gælder det om at nærlæse sin forsikringspolice for at få klarlagt, om selskabet f. eks. dækker en lånebil under hele reparationen eller kun i en vis periode. I værste tilfælde kan man risikere, at et værksted afviser at tage forsikringsskaden ind, fordi der er udsigt til, at bilen kommer til at stå stille længe, og så kan man måske blive nødsaget til at skifte til et andet. Hvis der kun er tale om mindre skader, kan man i mange tilfælde køre videre og vente på, at delene kommer. Men ofte kan man snakke sig til rette.

»En løsning går jo begge veje, og alle ved jo, at der er specielle forhold med mangel på chips, corona og krig,« siger Simon Nguyen Kildeby.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.