Sony varmer op til at bygge elbiler

Techgiganten Sony viser nu den anden elektriske prototype inden for kort tid.

Artiklens øverste billede
Den høje Sony Vision-S 02 med plads til syv følger Vision-S 01 fra forrige år, som matcher en Porsche Taycan. Foto: Sony

Billedet tegner sig efterhånden ret klart; Sony har seriøse overvejelser om at blive bilproducent.

Det står fast, efter at techgiganten netop har vist sin anden, ret færdige prototype for en elbil og samtidig melder ud, at man i løbet af foråret søsætter selskabet Sony Mobility Inc., som skal ”udforske mulighederne for at gå ind i markedet for elbiler”.

Prototypen, kaldet Vision-S 02, er netop præsenteret på den store CES-elektronikmesser i Las Vegas og er en SUV med plads til syv personer.

Den følger den første model, Vision-S 01, der blev vist på samme messe for to år siden. Dengang lød meldingen fra Sony, at firmaet havde udviklet bilen for at kunne udvikle og afprøve teknologi til firmaer i bilindustrien, som Sony skulle være underleverandør til.

Vision-S 01, der er udviklet sammen med en række erfarne firmaer i bilindustrien som blandt andet Magna Steyr i Østrig, som også skal producere den nye elektriske Fisker Ocean, er siden blevet testet intensivt.

Undervejs har projektet været fulgt tæt af den internationale bilindustri. Det er nemlig ingen hemmelighed, at en række techgiganter pønser på at gøre indtog i bilindustrien, hvor de kan udnytte både hardware, software og kommunikationsplatforme.

Samme platform Mens Vision-S 01 matcher en Porsche Taycan i størrelse, nærmer Vision-S 02, der bygger på samme EV/ Cloud-platform som den første model, sig en mellemting mellem Tesla Model Y og Tesla Model X.

Den syvsæders Vision-S 02 er 4,9 meter lang og har en akselafstand på hele tre meter.

Den er ligesom den første model udstyret med to elmotorer på hver 268 hk. Sony har ikke oplyst mange yderligere data. Men accelerationen for Vision-S 1 var på 4,8 sek. Så den høje model ligger formentlig i samme niveau.

Den har ligesom den første model et interiør med en bred væg-til-væg-skærm. Her har ingeniørerne videreudviklet teknologierne fra den første model.

Det drejer sig blandt andet om 360 graders reality-audio med brug af højttalere i nakkestøtterne, som betyder, at bilen ”lytter” til omgivelserne og for eksempel kan fortælle føreren, hvis et udrykningskøretøj nærmer sig.

Her er selvfølgelig fuldt integreret underholdning, inklusiv opkobling til Playstation-modulet hjemme, hvor bagsædepassagererne kan spille med.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.