Plugin: Det bedste af begge verdner eller teknologi mellem to stole?

Plugin hybrider kombinerer det miljøvenlige med det praktiske, mens vi venter på elbiler, der kan køre længere på en opladning. Meget taler for, at teknologien giver mening – og ikke bare som overgangsfase.

Artiklens øverste billede
Plugin modeller fra stort set alle bilmærker er nu at finde på markedet, og der sælges rigtig mange af dem. Foto: Ingimage.com

Når du skal handle ind eller køre ungerne til sport, så er det en stor fornøjelse at gøre det stort set CO2-neutralt og til den halve pris af, hvad den samme tur koster dig i benzin.

Det er det, man får med en plugin hybrid; biltypen, som har to typer af motorer. Plugins kombinerer en traditionel benzinmotor med et batteri, og som regel kan du køre 30-40 kilometer på strøm, før benzinmotoren skal i arbejde.

Dermed er plugins et rigtig godt alternativ til de af os, som gerne vil være miljøbevidste, men også gerne vil kunne besøge svigerforældrene uden at være tvunget til en overnatning for at lade bilen op. Her er plugin hybrid ideelt: Strøm til hverdag, benzin til langtur.

Andre plusser er, at man får en støjsvag, men samtidig ret kraftig acceleration – hybriderne kan typisk på acceleration hamle op med langt kraftigere (og dyrere) benzinbiler. Endvidere er plugin hybrid generelt også ret generøst udstyret.

Det lyder jo ideelt, og det er faktisk svært at se ulemperne ved en plugin hybrid. Det har været et tema, om de holder priserne lige så godt, som konventionelle biler eller rene elbiler – indtil videre tyder det på, at brugtpriserne faktisk er bedre end de traditionelle biler:

Bilbasens markedsanalytiker Jan Lang har til Bil Magasinet vurderet, at den tendens fortsætter tre fire år endnu, fordi der er stor efterspørgsel i markedet.

Anskaffelsesprisen er højere, men for de fleste ejere vil det udligne sig gennem lavere registrerings- og ejerafgift, ligesom man sparer markant på udgiften til brændstof.

Et andet spørgsmål har været, om plugin hybriderne med al den ekstra teknik bare har mere, der kan gå i stykker. Det er der ikke meget i statistikkerne, der tyder på, og flere af plugin hybrid-producenterne har da også valgt at forlænge fabriksgaranti på batteri og drivline af elektrificerede biler netop for at imødekomme kundernes usikkerhed.

Kehlet

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen