Bilisterne parkerer for en milliard kroner

25 danske kommuner har betalingsparkering, og 56 har parkeringskontrol. Det tjener kommunekasserne rigtig godt på.

Artiklens øverste billede
En hilsen under vinduesviskeren er et af de syn, ingen ønsker at møde, når man kommer tilbage til en parkeret bil. Arkivfoto: Morten Lau Nielsen

I 2019 lagde bilisterne i landets tre største provinsbyer mere end 140 mio. kroner i form af betalt parkering og P-afgifter for ulovlig parkering.

En anselig sum, men ikke i nærheden af hovedstadsområdets niveau: København og Frederiksberg Kommuner noterede i alt 710 mio. kroner på indtægtssiden for parkerende bilister i 2019.

Det viser FDM’s årlige parkeringsundersøgelse.

Samlet set blev der krævet p-billet og kontrolafgift for næsten en mia. kroner i Danmark i 2019; 971 mio. kroner i alt, hvilket er 30 mio. kroner mere end året før og en stigning på godt 20 procent siden 2015.

Størsteparten – knap 70 procent – af indtægterne kommer fra betalingsparkering, mens godt 30 procent hentes på ulovlige parkeringer.

Det svarer til tæt på 300 mio. kroner i P-bøder og det er et tal, der er støt stigende: I 2015 blev der ifølge FDM udstedt knap 500.000 P-afgifter, mens der i 2019 blev udstedt knap 600.000 bøder. En stigning på næsten 100.000 bøder eller 20 procent på blot fem år.

Man skal i øvrigt huske at klage, hvis man får en afgift, man ikke er tilfreds med. 13 procent af dem, der klager over en P-afgift, får afgiften annulleret.

Kehlet

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen