Den elektriske motor i Xpeng yder 145 kW, hvilket svarer til 197 hk. Foto: Xpeng

Den elektriske motor i Xpeng yder 145 kW, hvilket svarer til 197 hk. Foto: Xpeng

Endnu et kinesisk bilmærke med fuld fart mod Europa

Den elektriske Xpeng G3, som klarer cirka 450 km på en opladning, er nu lanceret i Norge, og andre europæiske markeder følger

Af
Jens Overgaard

Xpeng Du kan lige så godt vænne dig til at udtale navnene på fortsat flere kinesiske bilmærker.

Det næste i rækken er Xpeng, som er på vej til Europa og er allerede så langt fremme, at leveringerne af de første 100 biler er gået i gang i Norge.

Det er den mellemstore G3 SUV, som er en bil, der klarer 451 km på en opladning og sælges fra 358.000 norske kr. i basisudgaven Smart, mens den dyrere Premium koster 379.000 norske kr. Priserne kan sammenlignes med den nye VW ID. 4, der i Norge koster fra 400.000 kr.

Begge modeller har et batteri på 66 kWh, mens elmotoren om bord yder 145 kW svarende til 197 hk. Det er biler, som byder på avanceret udstyr.

Her er delvist selvkørende funktioner og parkeringsassistent, der også kan parkere på umarkerede p-pladser. Her er også stemmestyring af flere funktioner og fjernstyring med en app.

Inden døre klares betjeningen med et instrumentpanel med en 12,3 tommer HD-skærm, mens de fleste funktioner styres på en central skærm, der er på 15,6 tommer. G3 byder også på specielt udstyr som blandt andet en panoramaforrude.

Xpeng, som blev grundlagt i 2014, har været aktiv for at hente penge fra investorer. Ambitionerne er da også store.

Markederne er modne

He Xiaopeng, som er både bestyrelsesformand og adm. direktør i Xpeng, uddyber: »Denne uges leveringer i Norge er en milepæl i Xpengs bestræbelser på at blive et helt gennemført internationalt "smart EV-brand". Vores lancering i Europa kommer på et tidspunkt, hvor kunderne i stadig større grad skifter til bæredygtig transport, og vi er ved et vendepunkt, hvor regeringer verden over skruer op for deres indsats for nul udledning. Vi ser frem til at være en væsentlig drivkraft i den omstilling, »siger He Xiaopeng.

Men hvordan ser det ud for resten af Europa og det danske marked i særdeleshed. Vi har spurgt Mike Stainton, som er en af firmaets pressetalsfolk.

"Indtil videre er der ikke taget nogen beslutninger om, hvilke markeder der vil være de næste i Europa. Men det vil blive markeder med statsstøtte til elbiler, stigende behov for elbiler samt en stærk ladeinfrastruktur. Vi melder mere ud i løbet af året," lyder det fra Mike Stainton.

G3 følges i løbet af 2021 af endnu en elbil, nemlig den større P7 Sportssedan.

Lokal sikkerhedstest

Modellen har også femstjernet sikkerhedskarakter fra det kinesiske C-NCAP, som dog ikke kan sammenlignes med det europæiske Euro NCAP.

Opladningen klares hjemme med AC-opladning på 11,2 timer hjemme, mens 20-80 pct. klares på 51 minutter med DC-opladning.

Xpeng har dog ikke oplyst effekterne nogen steder i materialet. Stikket er dog de asiatiske Chademo-stik. Det en standard, der ikke er så udbredt herhjemme, hvor det er de europæiske CCS-stik, der dominerer.

Fakta

Xpeng

  • Selskabet blev grundlagt i 2014 af en række erhvervsfolk fra bl. a. den kinesiske bilindustri og handel.
  • Siden er Xpeng blevet børsnoteret på New York Stock Exchange.
  • Hovedsædet ligger i kinesiske Guangzhou, men der er også en afdeling i Californien. SUV'en G3 kom i produktion i 2018, mens sedanen P7 også skal bygges.

Publiceret 18 January 2021 20:00