Den nye Hyundai Tucson, som kommer til næste år, byder på et nærmest futuristisk design. Foto: Hyundai

Den nye Hyundai Tucson, som kommer til næste år, byder på et nærmest futuristisk design. Foto: Hyundai

Koreanerne forsøger sig med vildt SUV-design

Hyundai viser den nye Tucson SUV, der byder på avancerede sikkerhedssystemer og kan fås som plug-in hybrid. Designmæssigt er den helt sin egen

Af
Jens Overgaard

hyundai Mere strømlinet og langt mere digital. Det er nogle af nøgleordene for den nye Tucson SUV, som Hyundai netop har løftet sløret for.

Modellen, der blandt andet konkurrerer mod Peugeot 3008, lander herhjemme i løbet af 2021, og den vil helt i tidens ånd kunne fås som plug-in hybrid.

Det sker med en drivline, hvor en 1,6 liters benzinmotor spiller sammen med batteri og elmotor, og hvor der er en samlet systemydelse på 265 hk.

Rækkevidden på ren el er dog endnu ikke opgivet. Med i viften af nye motorer er også en mild benzinhybrid, der yder 230 hk.

Men der er også mindre motorer på vej.

Instrumenteringen er fuldt digital. En række funktioner styres på en stor, central skærm. Foto: Hyundai

Instrumenteringen er fuldt digital. En række funktioner styres på en stor, central skærm. Foto: Hyundai

Avanceret styretøj

Netop hybriderne får et nyt, avanceret system til bilens styretøj, hvor adgangen til ekstra strøm bruges til at optimere bilens evner til både styring og stabilitet. Plug-in hybriden har ydermere elektrisk træk på baghjulene og kan sættes op til både sport og terrænkørsel.

Overordnet set vokser bilen en lille smule og får mere benplads til bagsædepassagererne, mens bagagerummet angiveligt er på pæne 620 liter, oplyser udenlandsk motorpresse.

Mest markant på de ydre linjer er fronten med smalle full LED-forlygter, som er integreret i det nye design.

Inden døre byder Tucson på en fuldt digital kabine, hvor de fleste funktioner styres på en 10,25 tommer skærm, der også fungerer sammen med en digital nøgle i ejerens telefon. Herfra kan bilen låses op, mens klimaanlægget også kan styres.

Instrumenteringen er fuldt digital. En række funktioner styres på en stor, central skærm. Foto: Hyundai

Instrumenteringen er fuldt digital. En række funktioner styres på en stor, central skærm. Foto: Hyundai

Bremser selv

Tucson enten har eller kan udstyres med en lang række nye sikkerhedssystemer som bl. a. automatisk nødbremse, der reagerer, når der er krydsende trafik ved bakmanøvrer, og en lignende, der reagerer ved genstande i blinde vinkler, for eksempel ved vognbaneskift. Nyt er også "Highway Driving Assist", hvor en køassistent spiller sammen med navigationsanlægget, så det hjælper med at holde afstand og kan hjælpe med at gøre den delvist selvkørende. Der foreligger ikke oplysninger om danske priser eller udstyr.

Publiceret 03 October 2020 13:00