Under visse omstændigheder kan batteriet i den nye Ford Kuga Plug-in Hybrid overophede, så ejerne af biler produceret før den 26. juni 2020 må indtil videre ikke oplade batteriet. Foto: Christian Schacht

Under visse omstændigheder kan batteriet i den nye Ford Kuga Plug-in Hybrid overophede, så ejerne af biler produceret før den 26. juni 2020 må indtil videre ikke oplade batteriet. Foto: Christian Schacht

Brandfare:

Forsinker udlevering af visse Ford Kuga Plug-in Hybrid

Ford Kuga Plug-in Hybrid, der for tiden er den mest populære bil herhjemme, er blevet ramt af tekniske problemer, som i værste fald kan resultere i brand i bilen

Af
Christian Schacht

brandfare Bilen, der ellers har taget danske bilkøbere med storm, er kørt ind i problemer. Både i juni og juli har Ford Kuga Plug-in Hybrid været Danmarks mest solgte bil, men nu er der konstateret alvorlige fejl ved teknikken, der i værste fald kan resultere i brand.

Problemet opstår under visse omstændigheder, hvis bilens batteri udvikler en teknisk fejl, så det kan være nødvendigt for batteriet at frigive gasser for at komme af med både tryk og varme.

"Dette kan under ekstreme forhold potentielt udgøre en risiko for overophedning af de omkringliggende materialer, som i sjældne tilfælde kan udgøre en brandfare. Dette kan også opstå, mens bilen står parkeret under opladning uden opsyn," lyder det fra Ford.

Undlad at oplade

Indtil videre er der ifølge flere internationale medier opstået brande i fire biler, dog ikke i Danmark, som følge af batterier, der bliver for varme.

De biler, hvor problemet kan opstå, er alle blevet bygget før 26. juni 2020, og antallet af potentielt berørte biler i Danmark oplyses til at være 2.901 af de i alt 6.500 solgte enheder herhjemme. Ford har iværksat betydelige foranstaltninger.

Indtil man har været på værksted, må Kuga Plug-in Hybrid ikke oplades via kabel - hverken derhjemme eller offentligt, herunder heller ikke med nødlader, da dette i sjældne tilfælde kan udgøre en brandfare. Samtidig skal al kørsel foregå i køreprogrammet EV Auto.

Får direkte besked

Er man i tvivl om, hvornår ens bil er produceret, bør man under alle omstændigheder følge anvisningen, lyder det fra Fords danske pressechef, Lene Dahlquist, der fortæller, at man fra 13. august har sendt information ud til berørte ejere af Kuga. Kunderne kan herefter kontakte deres Ford-forhandler for at aftale en tid for udbedring af fejlen. Det vil ske fra 24. august og frem og er gratis.

Hvis man har appen FordPass tilknyttet til sin bil, vil man her også kunne se information om sin bil.

"Hvis man ikke har denne app, kan man slå sin bil op via Fords Etis-platform og se, om den er indbefattet af servicekampagnen," siger Lene Dahlquist, der forsikrer, at det stadig er trygt for ejere at bruge deres bil, men man skal altså undgå at lade den op, indtil fejlen er udbedret.

Der er dog også udfordringer for dem, som har bestilt en Kuga, men venter på levering. Hvis bilen er fremstillet før 26. juni, vil der nemlig være ekstra ventetid, indtil fejlen er fikset. Kunderne vil blive kontaktet af deres Ford-forhandler, så snart deres Kuga Plug-in Hybrid har fået foretaget de tekniske ændringer og dermed kan udleveres.

Publiceret 30 August 2020 14:30