Familierne med to biler har typisk en bil i mellemklassen og op samt en mikro-eller minibil. Flere får dog også elbiler som den anden i husstanden. Foto: Jens Overgaard

Familierne med to biler har typisk en bil i mellemklassen og op samt en mikro-eller minibil. Flere får dog også elbiler som den anden i husstanden. Foto: Jens Overgaard

Bil nummer to er blevet mere almindeligt

Ifølge en analyse fra Spar Nord er antallet af familier i Danmark med to biler steget kraftigt siden 2007, så det i dag gælder hver syvende familie

Af
Jens Overgaard

familie Hvis du synes, at der er kommet flere biler på vejene og mere kamp om p-pladserne de seneste år, så er det ikke helt ved siden af.

Salget af nye biler har ikke alene slået nye rekorder, der er også kommet flere familier, som har to biler. Det viser en ny analyse, som Spar Nord har lavet med tal fra Danmarks Statistik.

Den viser, at antallet af familier med to biler er steget med knap 49 pct. siden 2007, hvor statistikken strækker sig tilbage til. Det svarer til, at næsten 15 pct. af alle familier har bil nummer to i dag mod 11 pct. i 2007. Selv om der er tale om små tal, er tendensen klar.

Jens Nyholm, der er cheføkonom i Spar Nord, uddyber.

"Vi har de seneste år set en konstant stigning i andelen af danske familier, der prioriterer bil nummer to. Det skyldes bl. a., at der frem til coronakrisen i mange år har været en positiv udvikling i dansk økonomi, hvor flere er kommet i arbejde, hvilket har skabt et større behov for en ekstra bil. Derudover har reallønnen været stigende, og det har givet et større økonomisk råderum," siger Jens Nyholm.

Syddanmark i front

Region Sjælland er det område, hvor andelen af familier med to biler er størst. Her har 17,8 pct. af familierne to biler, mens Region Syddanmark følger trop med 17,7 pct.

Væsentligt anderledes ser det ud i Region Hovedstaden, hvor kun 9,5 pct. af familierne har en ekstra bil i carporten.

"Siden 2007 er der sket en markant udvikling i forskellen mellem Region Hovedstaden og de øvrige regioner. I 2007 var der kun en forskel på 5,4 procentpoint fra den region, hvor andelen af familier med to biler var højest, til Region Hovedstaden, hvor andelen var lavest. Den forskel er med årene kun blevet større og er i dag på hele 8,3 procentpoint," forklarer Jens Nyholm og fortsætter:

"Det er bl. a. et udtryk for, at boligpriserne i storbyen er steget, hvilket sænker familiernes råderum og således muligheden for at købe en ekstra bil. Samtidig koncentrerer flere job sig i og omkring storbyer, hvilket betyder, at flere familier i de øvrige kommuner må pendle." Samme udvikling gælder de enkelte kommuner.

Her er Københavns og Frederiksberg Kommune de områder, hvor andelen af familier med bil nummer to til rådighed er lavest. I Københavns Kommune har kun 2,8 pct. af familierne en ekstra bil, mens det gør sig gældende for 3,8 pct. i Frederiksberg Kommune.

I den anden ende af skalaen finder man kommuner som Rebild, Skanderborg og Hedensted, hvor henholdsvis 26,8, 26,4 og 25,5 pct. af familierne har to biler.

Publiceret 23 June 2020 13:32