Produktionen har kørt siden november, men udleveringen af den nye VW ID. 3 kan blive forsinket. Foto: VW

Produktionen har kørt siden november, men udleveringen af den nye VW ID. 3 kan blive forsinket. Foto: VW Oliver Killig

Ny VW har store softwareproblemer

Volkswagen har udfordringer med den nye elbil, ID. 3, lyder det fra et stort tysk erhvervsmagasin. Det kan give forsinkelser

Af
Christian Schacht

NYE BILER Softwarefejl kan få Volkswagen til at forsinke lanceringen af den nye elbil, ID. 3, som ellers er planlagt til sommer.

Det skriver Automotive News Europe på baggrund af en stor artikel i det tyske Manager Magazin.

Den meget omtalte elbil har problemer med softwaren i den basale arkitektur, der blev udviklet "for hurtigt", skriver magasinet med henvisning til anonyme kilder i fabrikkens udviklingsafdeling.

Mange af systemets elementer forstår ikke hinanden, hvilket fører til en lang række vanskeligheder, lyder det.

Samme magasin har tidligere afsløret udfordringer med bilens software, og det er altså ikke løst endnu. Tværtimod.

Mange fejl

Hundredvis af testkørere rapporterer angiveligt op til 300 fejl om dagen. Ifølge det anerkendte magasin mødes eksperter og øverste ledere fra bilproducenten nu hver arbejdsdag i et massivt skub for at få ID. 3 klar til levering.

Denne krise har fået Manager Magazine til at kalde sin artikel: "Showdown i Hall 74" efter Hall 74, hvor disse daglige møder afholdes. Den dramatiske overskrift er underlagt pessimistiske scenarier, der indikerer en forsinkelse på op mod et år.

Imidlertid har den øverste chef for VW-gruppen, Herbert Diess, beskrevet en mulig forsinkelse som »komplet vrøvl«. I januar sagde VW dog, at etablering af bilens kraftfulde nye elektronik-og softwarearkitektur var en udfordring, men sagde, at markedslanceringen til sommer gik efter planen.

Kender ikke til problemer

Hos Volkswagen i Danmark har man indtil videre ikke hørt om forhold, der skulle forsinke introduktionen af den længe ventede elbil yderligere.

»Ifølge de informationer, vi har, følger vi planen med udlevering af ID. 3 til sommer,« siger pressechef Thomas Hjortshøj, der dog ikke kan komme nærmere ind på, hvilken sommermåned der bliver tale om.

VW startede serieproduktion af ID. 3 på fabrikken i Zwickau, Tyskland, i november.

Enhver forsinkelse af ID. 3 kan vise sig at blive dyrt for VW, der regner med, at modellen skal hjælpe til med at nå de strenge europæiske flådemissionsmål, der blev indført fra årets start.

ID. 3 vil være en rival til bl. a. Tesla Model 3, der også har kæmpet med massive kvalitetsproblemer.

Vigtig bil for VW

Det er den første elbil, der er baseret på bilproducentens nye MEB-elektriske arkitektur, som er udviklet til at tilbyde en lang rækkevidde og hurtig opladning og altså også baseret på helt ny software.

VW-gruppen har udråbt ID. 3 som en bil, der er lige så strategisk vigtig for bilproducentens fremtid, som Beetle og Golf har været det tidligere.

I første omgang er det kunder, som har bestilt de såkaldte ID. 3 1ST-varianter, der får leveret deres biler. Hvis det hele altså kommer til at køre efter planen.

Publiceret 03 March 2020 15:29