Sonys koncept af en elbil, kaldet Vision S, ser nærmest færdig ud, men ikke meget tyder på, at japanerne har tænkt sig at sætte den i produktion. Foto: Sony

Sonys koncept af en elbil, kaldet Vision S, ser nærmest færdig ud, men ikke meget tyder på, at japanerne har tænkt sig at sætte den i produktion. Foto: Sony

Sonys elbil ligner Porche til forveksling

På elektronikmessen i Las Vegas har japanske Sony vist en elbil, men interesserede får et stort problem, hvis de vil købe den

Af
Christian Schacht

ny bil Bilerne har for længst alvor indtaget den enorme CES-elektronikmesse i Las Vegas. Alligevel var overraskelsen stor, da japanske Sony kørte en nyudviklet elbil frem på scenen.

Sammen med bla. en ny PlayStation 5 var konceptet, Vision S, nyhederne, der tog overskrifterne.

Den lange, lave elbil, som i sit design minder om både Tesla S og Porsche Taycan, bliver dog primært præsenteret for at vise, at Sony er en alsidig virksomhed, der bygger alle mulige teknologiske anordninger, hvoraf mange kan finde anvendelse i en moderne bil.

Normalt ville man da også spørge ind til batteristørrelse, ladeevne og rækkevidde, men disse detaljer melder historien ikke ret meget om. Dog oplyser Sony, at modellen har to elmotorer på hver 268 hk, der muliggør en acceleration fra 0-100 km/t. på 4,8 sekunder.

Teknikken

Selve teknikken, som vognen er bygget på, er angiveligt lavet af bla. Magna Steyr, som er en stor leverandør i bilindustrien. Ifølge japanerne passer platformen også til en SUV, så hvem ved, om koncernens engang i fremtiden vil kaste sig over bilproduktion. Magna har i hvert fald erfaring med at bygge biler som bla. Toyota Supra, BMW Z4 og Mercedes G-Klasse.

Indtil videre lyder meldingen fra Sony blot, at man ”med prototypen vil lave et bidrag til fremtidens mobilitet”.

Sony oplyser, at bilen har et interiør med skærme, der strækker sig i fuld bredde, ligesom det er tilfældet med den kinesiske Byton-elbil. De tre berøringsfølsomme skærme er flankeret af digitale sidespejle med små skærme i hver side af cockpittet, hvor man kan følge med i, hvad der sker bag bilen.

Der skulle også være hele 33 sensorer, som bla. genkender mennesker i bilen. Interiøret bliver dermed fuldt personaliseret - og hvis en sovende passager opdages, vil lysene i deres område automatisk dæmpes, og klimastyringen indstiller en passende temperatur

Avanceret lydanlæg

Samtidig viser Sony også et avanceret lydanlæg, kaldet ”360 Reality Audio”, der skulle give en dyb og opslugende lydoplevelse, takket være højtalere indbygget i hvert sæde.

Konceptbilen er også proppet med udstyr fra bla. BlackBerry og Bosch, der har bidraget på de punkter, hvor Sonys ekspertise ikke har været tilstrækkelig.

Der er fire sæder i kabinen, der også byder på et stort glastag.

Elbilen er 4,9 meter lang, og dermed en anelse kortere end Tesla Model S.

Publiceret 09 January 2020 11:15