Tesla har traditionelt kæmpe skærme, hvorfra alt betjenes. Det gælder også i den nye Model 3. Foto: Christian Schacht

Tesla har traditionelt kæmpe skærme, hvorfra alt betjenes. Det gælder også i den nye Model 3. Foto: Christian Schacht

Storskærme er en fare for sikkerheden

Norsk undersøgelse viser, at 4 af 10 føler sig distraheret af de stadig større skærme

Af
Jens Overgaard

trafik I takt med at myndighederne skærper kursen over for brug af telefon under kørslen, kommer der nu nye trusler mod trafiksikkerheden fra en anden front.

Det er de stadig større skærme i bilerne, der har udløst en decideret frygt. Ifølge en undersøgelse fra det norske forsikringsselskab Gjensidige føler 4 af 10 bilister, at de bliver distraheret af storskærmene. Det skriver tek. no.

I den norske forsikringsbranche er der nu en udbredt frygt for, at skærmene kan føre til flere ulykker, fordi du kører mange meter, bare øjnene er væk fra vejen i få sekunder.

"Et lille øjebliks uopmærksomhed kan være nok til, at det går galt, og når halvdelen har opmærksomheden på berøringsskærmen og ikke på vejen, er det alvorligt," siger Bjarne Rysstad, som er kommunikationschef hos Gjensidige, til tek. no.

"Bilkørsel er ikke et sted, hvor man kan koble af med storskærme, telefoner eller tablets. Det er en bekymrende udvikling," siger Bjarne Rysstad.

I en tilsvarende undersøgelse fra konkurrenten Codan Forsikring svarede næsten 30 pct., at de havde indstillet navigationsanlægget under kørslen, mens 62 pct. havde skiftet radiokanal.

Bekymring

Georg Tichvoldsen, som er kommunikationschef hos Codan, er ligeledes bekymret over, at så mange trykker på skærme under kørslen.

Udviklingen er meget klar. Mens Tesla Model S i sin tid med en høj skærm på 17 tommer var den første bil med gigaskærme, er der kommet fortsat flere til. Det gælder også i den nye Tesla Model 3, hvor skærmen nu ligger vandret og er på 15 tommer.

Den mest ekstreme skærm, som er på vej hertil, findes i den nye kinesiske elbil Byton M-Byte, der forventes at komme til Danmark til næste år, og som har en væg til væg-skærm på 48 tommer plus en skærm i ratnavet. Honda kan dog også være med.

Den nye elektriske Honda e er nemlig også udstyret med en skærm, der strækker sig fra fordør til fordør. Hos Porsche er der nu i visse modeller, ligesom hos Ferrari, også en ekstra skærm til passageren foran.

Er intuitive

Repræsentanter fra såvel Byton som Honda forholder sig til deres skærme over for tek. no. De mener, at skærmene er opbygget, så man netop har alle relevante informationer lige foran sig, og på den måde er sikre.

Bytons mand fremhæver yderligere, at rattet er et af de mest optimale steder at have betjeningsfunktioner.

Begge mærker pointerer også, at de har stemmestyring.

Det er forbudt se video og tv på skærmen, mens bilen kører, og det er typisk også blokeret.

Til gengæld bliver der fortsat flere menuer at navigere rundt i, mens flere funktioner flyttes til skærmmenuer, hvor der i nogle tilfælde skal skiftes eller swipes mellem forskellige skærmbilleder.

Og de manøvrer kræver opmærksomhed.

Det kan f.eks. være til varme-og ventilationsanlægget.

Publiceret 01 October 2019 13:08