Captur er vokset i længde og bredde, mens der er blevet mere plads i bagagerummet. Teknikken stammer fra den nye Clio.

Captur er vokset i længde og bredde, mens der er blevet mere plads i bagagerummet. Teknikken stammer fra den nye Clio.

Ny fransk crossover er den svære toer

Den nye Renault Captur ligner forgængeren, men den er helt ny fra bunden og kommer også som plug-in hybrid, der kan klare 45 km på ren strøm

Af
Jens Overgaard

biler Det gamle mantra fra filmindustrien om, at det altid er svært at lave en toer, som opfølger til en succes, gælder om nogen steder i bilindustrien. Derfor har der også været filet kanter, før den anden generation af Renault Captur er sendt ud til besigtigelse. Den første generation fra 2013 var nemlig forud for sin tid, og nu hvor klassen af høje crossover-modeller i miniklassen boomer, slippes efterfølgeren løs og skal leve op til samme forventninger.

Kabinen minder om Clio med en ny opretstående central skærm. En svævende midterkonsol rummer gearvælgeren i versioner med automatgear.

Kabinen minder om Clio med en ny opretstående central skærm. En svævende midterkonsol rummer gearvælgeren i versioner med automatgear.

Resultatet ser umiddelbart lovende ud. Den nye Captur, som bygges på samme nye, kompakte CMF-B platform som Clio og bl.a. skal kæmpe mod VW T-Cross, er vokset med hele 11 cm i længden og 2 cm i akselafstand, hvilket giver mere plads i kabinen. Samtidig er gevinsten plads til ekstra 81 liter i bagagerummet, så den lander på maksimalt 536 liter.

Spændende plug-in hybrid

En ny E-Tech plug-in hybrid ser særdeles interessant ud. Her spiller en 1,6 liters motor sammen med et batteri på 9,8 kWh, og den skulle angiveligt kunne klare 45 km på ren strøm, mens den samlede effekt er 150 hk.

Den nye Renault Captur læner sig klart op ad forgængeren, men den er helt ny. Svungne LED-kørelys for og agter er med til at give designet karakter. Fotos: Renault

Den nye Renault Captur læner sig klart op ad forgængeren, men den er helt ny. Svungne LED-kørelys for og agter er med til at give designet karakter. Fotos: Renault

Motorprogrammet spreder sig ellers over tre benzin-og to dieselmotorer. Grundmotoren bliver den trecylindrede 1,0 liters TC-benzinmotor på 100 hk, og den følges af 1,3 liters TCe-motorer på enten 130 hk eller 155 hk. På dieselsiden spiller Captur ud med den firecylindrede 1,5 liters Blue dCi-motor på enten 95 hk eller 115 hk. For både benzin og diesel gælder, at de to høje motoriseringer vil kunne fås med syvtrins automatgear med dobbeltkobling.

Bagsæder kan justeres

Ligesom i den nuværende model vil bagsædet kunne forskydes i længderetningen, så her kan der justeres med 16 cm alt efter behovet for benplads.

Kabinen byder på samme nye fuldt digitale instrumentering som i Clio, hvor en ny opretstående central skærm på 9,3 tommer bliver det centrale midtpunkt.

En slags svævende midterkonsol giver mere luft indendørs, og her monteres gearvælgeren i biler med automatgear, ligesom telefoner, der har mulighed for at blive ladet trådløs op, placeres her.

Captur byder på muligheden for en bred vifte af sikkerhedsudstyr, der bl.a. omfatter adaptiv fartpilot.

Den nye Captur lanceres til efteråret. Danske priser eller udstyr kendes endnu ikke.

Publiceret 20 August 2019 13:57

Debat:

At tænke sig - Nørregade som stillegade…

debat Jeg har tidligere skrevet og dokumenteret, at vejarbejdet på Adelgade fra Mindet op til Kulturtorvet, hvor man valgte at spærre Mindet til og fra Banegårdsvej i en måneds tid, hvilket så heldigvis varede to måneder at komme til byen af denne gade.

Der var blandt andet på Ladegårdsbakken og ind på Nørregade tydelig skiltning, som beskriver situationen, og på Nørregade var ligeledes skilte om, at der er spærret ved Mindet og ligeledes henvisningskilte med alternative veje ned til byen.

Alligevel blev der mange gange oplevet, at faktisk mange bilister kører helt igennem Nørregade, for så overraskende at møde afspærring til Banegårdsvej.

Hvorfor - trods klar og tydelig skiltning - fortsætter man?

Siger man til sig selv, at det nok kun gælder for de andre bilister og ikke lige mig, og går den, så går den… eller er det en 'aprilsnar'?

Nogle gange blev de frustreret holdende i nogle minutter og må så sande, at de må vende om igen på Mindet.

At tænke sig - en ellers stærkt trafikeret Nørregade som stillegade - og nu efter et par måneder igen er åbnet, som den blevet den foretrukne vej ned mod byen (det tager faktisk mindre tid at køre op til krydset ved Banegården og køre ad Banegårdsvej).

Det ville være mere end velkomment for de, som alligevel vælger at køre til og i særdeleshed fra byen med højere hastighed end det tilladte, at det som en permanent løsning som på den 'Nye Adelgade' bliver etableret en eller anden trafikdæmpende foranstaltning for at få de meget høje hastigheder (vel nok omkring 80-100 km/t) og støj sat ned fra Mindet mod Ladegårdsbakken.

Den 'Nye Adelgade' med røde og hvide markeringer, om man nu syntes om det eller ej, er måske ikke det ”smukkeste”, men er da for hulen efter mine snart 50 år som lokal beboer noget af det bedste, der sket i lang tid, og det ser det markant flot ud.

Jeg oplever, at der efterfølgende er sket en ny holdning om at parkere i højre side på Nørregade, som åbenbart skiltningsmæssigt ikke tidligere er set mod Ladegårdsbakken (kan én parkere der, så må alle parkere der, trods de trafikgener det giver.

Hjertelig tillykke cyklister i en mere sikker kommune.