Fronten på den faceliftede VW California har ændret sig en del, og det er også kommet en del tekniske ændringer, bla. flere sikkerhedssystemer. Foto: VW

Fronten på den faceliftede VW California har ændret sig en del, og det er også kommet en del tekniske ændringer, bla. flere sikkerhedssystemer. Foto: VW

Indbygget hjælp til en god søvn

VW California fås snart med indbygget vaterpas. Det skal hjælpe campisten med at holde helt lige til gavn for søvnen

Af
Jens Høy

motor Det kan være svært at se, om en camper holder i vater, men du sover bedst, hvis bilen holder lige. Det er baggrunden for, at den faceliftede VW California har indbygget digitalt vaterpas.

Faceliftet af den populære camper er ganske omfattende, og blandt de vigtigste ændringer er et helt nyt elektrisk styretøj.

Det kan synes overflødigt med nyt styretøj i camperen, men med elektrisk styring får California adgang til flere af de aktive smarte sikkerhedssystemer, som leveres til personbilerne.

Sporassistent

Fremover byder California derfor på sporassistent med aktivt styreinput og halvautomatisk mulighed for parkering samt korrektion for kraftig sidevind, hvis du har en tung båd på krogen.

Med i faceliftet er også ny skærm til at styre bilens køleskab, elektrisk tag m.m. Det er en meget tiltrængt opgradering, idet det nuværende display er gammeldags med grov opløsning og bøvlet betjening via et drejehjul.

Den opdaterede model er klar allerede til november, men kommer først til Danmark i starten af næste år.

Publiceret 20 August 2019 13:43

Debat:

At tænke sig - Nørregade som stillegade…

debat Jeg har tidligere skrevet og dokumenteret, at vejarbejdet på Adelgade fra Mindet op til Kulturtorvet, hvor man valgte at spærre Mindet til og fra Banegårdsvej i en måneds tid, hvilket så heldigvis varede to måneder at komme til byen af denne gade.

Der var blandt andet på Ladegårdsbakken og ind på Nørregade tydelig skiltning, som beskriver situationen, og på Nørregade var ligeledes skilte om, at der er spærret ved Mindet og ligeledes henvisningskilte med alternative veje ned til byen.

Alligevel blev der mange gange oplevet, at faktisk mange bilister kører helt igennem Nørregade, for så overraskende at møde afspærring til Banegårdsvej.

Hvorfor - trods klar og tydelig skiltning - fortsætter man?

Siger man til sig selv, at det nok kun gælder for de andre bilister og ikke lige mig, og går den, så går den… eller er det en 'aprilsnar'?

Nogle gange blev de frustreret holdende i nogle minutter og må så sande, at de må vende om igen på Mindet.

At tænke sig - en ellers stærkt trafikeret Nørregade som stillegade - og nu efter et par måneder igen er åbnet, som den blevet den foretrukne vej ned mod byen (det tager faktisk mindre tid at køre op til krydset ved Banegården og køre ad Banegårdsvej).

Det ville være mere end velkomment for de, som alligevel vælger at køre til og i særdeleshed fra byen med højere hastighed end det tilladte, at det som en permanent løsning som på den 'Nye Adelgade' bliver etableret en eller anden trafikdæmpende foranstaltning for at få de meget høje hastigheder (vel nok omkring 80-100 km/t) og støj sat ned fra Mindet mod Ladegårdsbakken.

Den 'Nye Adelgade' med røde og hvide markeringer, om man nu syntes om det eller ej, er måske ikke det ”smukkeste”, men er da for hulen efter mine snart 50 år som lokal beboer noget af det bedste, der sket i lang tid, og det ser det markant flot ud.

Jeg oplever, at der efterfølgende er sket en ny holdning om at parkere i højre side på Nørregade, som åbenbart skiltningsmæssigt ikke tidligere er set mod Ladegårdsbakken (kan én parkere der, så må alle parkere der, trods de trafikgener det giver.

Hjertelig tillykke cyklister i en mere sikker kommune.