Illustration: AGF

AGF - Randers: Storskærm viser 200 fans ad gangen

Næsten 10.000 fans har tilmeldt sig digital fodboldoplevelse

Af
Jeppe Rafn

Superligaen genåbner torsdag 28. maj med det østjyske lokalbrag mellem AGF og Randers, som bliver spillet uden tilskuere på grund af coronakrisen. Åbningskampen bliver samtidig verdenspremiere på en digital fodboldoplevelse. Tusindvis af fans er virtuelt til stede på stadion, hvilket har vakt opsigt verden over.

"Jeg har lige talt med en journalist fra New York Times (en af verdens største og mest prestigefyldte aviser), som ville høre om arrangementet og måske kommer over og dækker det," fortæller AGF's kommunikationchef Søren Højlund Carlsen.

Der bliver stillet tre kæmpe skærme op ved siden af hinanden på Ceres Tribunen, hvor der ad gangen bliver vist 200 tilskuere, som sidder derhjemme foran computeren med computerkameraet tændt. De tre skærme, der virker som én, er over 40 meter lang og tre meter høj.

"Hvis vi har et godt angreb, viser vi nok AGF-fans, og hvis Randers - Gud forbyde det - skulle gå op og score, viser vi Randers-fans. Vi sørger for, at alle kommer op på skærmen i løbet af kampen, så man kan se sig selv på fjernsynet," forklarer kommunikationschefen.

Fodboldkampen vises på Canal 9 og Dplay, der vil inddrage de virtuelle fans i TV-dækningen.

Fælles uden at være sammen

De virtuelle fans på stadionskærmen skal være med til at give spillerne en oplevelse af opbakning, når der nu ikke må være tilskuere på stadion.

Den anden dimension af den digitale fodboldoplevelse er at give fansene en følelse af fællesskab, idet de bliver delt op i mindre grupper og ser hinanden på computerskærmen - helt på samme måde som mange vil have prøvet at deltage i virtuelle fællesmøder i den seneste tid.

De virtuelle tilskuere kommer til at se 18 tilskuere ad gangen på deres egen computerskærm. Tilskuerne kan bestille plads til det samme afsnit på stadion, hvor de plejer at sidde, og så bliver tilskuerne på skærmen løbende mikset blandt tilskuerne fra ens eget afsnit. Det vil i praksis sige, at AGF-fans ser kampen sammen, de neutrale fans ser kampen sammen, og Randers-fans ser kampen sammen.

"Idéen er, at du kan være med i det samme fællesskab, som hvis du var til stede ved kampen," siger Søren Højlund Carlsen.

Lyd

Den digitale fodboldoplevelse bliver skabt i samarbejde med videoplatformen Zoom, som AGF i de seneste par måneder har arbejdet tæt sammen med. En af de store udfordringer har været at skabe en lyd, som giver mening på stadion.

"Lyden er den store udfordring, for når flere tusinde har slået deres mikrofon til og snakker i munden på hinanden, kan det komme til at lyde som hvid støj. Vi har arbejdet på det og i dag lavet en test i forbindelse med en intern træningskamp, og det ser ud til at virke. Ambitionen er at have lyd på stadion," siger kommunikationschefen.

Stadion pyntes

Endnu en feature for at skabe stemning på stadion er, at fans tirsdag og onsdag kan komme ud på Ceres Park og være med til at pynte stadion. Du kan for eksempel sætte flag op og lægge et halsterklæde på den plads, du plejer at sidde på.

Du kan også få udleveret en papfigur og få dine børn til at male på den. De fans, der vil have hele pakken, kan bestille en papfigur og uploade et billede af sig selv, som mod betaling bliver sat op på stadion.

"På den måde kan man være med både digitalt og på banen med portræt. Det er der nogle, der har gjort."

Fredag formiddag havde næsten 10.000 tilskuere hentet en gratis digital billet til fodboldkampen mellem AGF og Randers, der bliver spillet torsdag 28. maj klokken 19.

Publiceret 22 May 2020 00:00