"En veninde sagde, at det med at skrive kommer, når man bliver for gammel til at lege fantasilege. Så skriver man sine fantasier ud i stedet. Det, synes jeg egentlig, var en fin beskrivelse," siger Esther Enig. Foto: CSJ

17-årig

: "Nu kan alle købe min bog - nervepirrende!"

Esther Enig fra Låsby har netop udgivet sin første roman

Af
Christina S. Johansen

Låsby Hun er kun 17 år gammel, men kan allerede kalde sig fuldblodsforfatter. For en måned siden fik Esther Enig fra Låsby nemlig udgivet sin første roman 'Når solen ikke skinner' på forlaget Brændpunkt.

"Det er vildt. Lidt sindssygt faktisk. Nu kan andre finde den og købe den. Det er egentlig også lidt nervepirrende, for jeg vil jo selvfølgelig helst, at alle synes, at den er god," siger Esther Enig og fortsætter:

"Min farmor sendte mig et billede af bogen i Bog & Idé. Det var altså ret specielt."

Skriver sine følelser ud

Bogen handler om gymnasiepigen Andrea, som har indset, at hun er homoseksuel. Deroveni finder hun sig selv fastlåst i en venindegruppe, hvor hun ikke føler sig godt tilpas.

Idéen opstod, mens Esther Enig var på Venø Efterskoles forfatterlinje.

"Her fandt jeg pludselig selv en ny venindegruppe. Det var hårdt - alt føles voldsomt, når man er ung og i særdelesheds på en efterskole. Ved at skrive om det kunne jeg få mine følelser ud. Det er jo noget af det gode ved at skrive - man kan udtrykke sine følelser, og det er befriende," fortæller Esther Enig, som altid har elsket både at læse og skrive.

"Mit yndlingslegetøj som barn var bøger. Jeg husker, at jeg engang pjækkede fra idræt, da jeg var 6-7 år gammel. Lærerne fandt mig på biblioteket, og da de spurgte, hvorfor jeg sad dér, svarede jeg: 'Jeg har ikke brug for idræt, når jeg skal være forfatter."

Fejret med champagne

Esther Enig gik i gang med sin bog i slutningen af året på sin efterskole - det vil sige i forsommeren 2018.

Her var hun stadig kun 16 år gammel.

Da bogen havde fået sat det sidste punktum i august, synes hun egentlig, at kvaliteten var så tilpas god, at det var værd at forsøge at få den udgivet. Så det gjorde hun.

Jeg har ikke brug for idræt, når jeg skal være forfatter

"Nu har jeg efterhånden skrevet tre-fire bøger i fuld længde, så nu kunne jeg da godt prøve at sende den her afsted. Om ikke andet kunne jeg få noget feedback på bogen. Jeg håbede selvfølgelig, at nogle ville udgive den, men regnede ikke med noget," fortæller Esther Enig, som lige har afsluttet 1.g på Silkeborg Gymnasium.

Bogen blev sendt til otte forlag, og så 10 oktober midt i en matematiktime bimlede og bamlede telefonen. Forlaget Brændpunkt ville udgive 'Når Solen ikke skinner'.

"Det blev fejret med champagne og overskyggede lidt min brors fødselsdag," siger Esther Enig med et smil.

Bøger som levevej

Herfra gik arbejdet i gang med at optimere Esthers bog.

Fire forskellige redaktører læste den og kom med feedback på alt fra plottet til karaktererne og praktiske ting som opdeling i kapitler.

Jeg vil også gerne kunne leve af det. Det er måske lidt urealistisk, men det er i hvert fald en drøm

"Heldigvis lærte vi at modtage kritik på efterskolen, for det er ikke nødvendigvis nemt. Det er jo ens baby, vi taler om. Der var bestemt nogle kompromiser undervejs. Kill your darlings," siger Esther Enig.

Men så endelig 14. juni i år kunne Esther stå med sin egen udgivne bog i hænderne.

Nu drømmer hun om endnu mere af den slags

"Jeg vil gerne skrive flere bøger og prøve at få en bog oversat. Jeg vil også gerne kunne leve af det. Det er måske lidt urealistisk, men det er i hvert fald en drøm."

Publiceret 17 July 2019 11:30