Sidste år nåede Café Stjærne, og dermed Stjær Boldklub, op på mere end 100.000 kroner i overskud. Privatfoto

Sidste år nåede Café Stjærne, og dermed Stjær Boldklub, op på mere end 100.000 kroner i overskud. Privatfoto

Café Stjærne sender tusindvis af kroner i klubkassen

Både økonomisk og socialt har Smukfest stor betydning for de klubber, som deltager i festivalen, heriblandt Stjær Boldklub

Af
Christina S. Johansen

Klubberne Prisen på det årlige kontingent er omkring en tredjedel billigere, og deltagelse i diverse udenlandske stævner kan holdes nede på det halve.

Det er det konkrete resultat af Stjær Boldklubs tilstedeværelse på Smukfest.

I 18 år har klubben været en del af festivalen. De første par år som hjælpere i Lions Clubs bod, sidenhen fem år ved Capri med egen madbod 'Café Stjærne' og siden 2008 inden for hegnet med salg af boller i karry og paprikagryde.

Det hele begyndte ved lidt et tilfælde, og det var også lidt et tilfælde, at Café Stjærne rykkede inden for hegnet, da der pludselig var et afbud 14 dage før start.

"Jeg tror, at arrangørerne kunne se, at vi havde et ret professionelt setup på trods af, at vi er amatører, så derfor fik vi pladsen," fortæller formanden i Stjær Boldklub, John Haarup Laursen, mens den ansvarlig for Café Stjærne, Annette Thorsted, fortsætter:

"Vi er rigtig glade for at have den her mulighed. Det har jo en stor betydning ikke kun økonomisk men også socialt. Der er nogle som mødes her, som ellers ikke ville have mødtes. Desuden er Café Stjærne også blevet lidt en sikker havn for vores lokale unge, som er på festival."

Sympati for godt formål

Helt konkret ligger Café Stjærnes overskud på mellem 60.000-100.000 kroner alt afhængigt af vejret, og sidste år nåede klubben op på mere end 100.000 kroner.

"Mange gæster har en fast tradition om at skulle besøge os, og de bliver så glade, når de ser, at vi stadig er der. Jeg tror, at de fatter sympati for, at vi jo ikke er der for at tjene penge til os selv," siger Anette Thorsted og fortsætter:

"Meeen, nu er vi vist også ved at nå et maks for, hvad vi fysisk kan klare af kunder."

Publiceret 07 July 2019 11:30