Finurlighederenes fader:

"Folk skal have mere, end de har betalt for"

Skæve idéer på Smukfest er en historie om at træde ud på ukendt territorium og sejre

Af
Christina S. Johansen

Når billetterne til Smukfest sættes til salg, er ingen musikere endnu offentliggjort. Alligevel bliver billetterne revet væk, og alt bliver lynhurtigt udsolgt.

En publikumsundersøgelse viser da også, at 60 procent af festivalens gæster kommer for oplevelsernes skyld. Og dem har Smukfest masser af. Faktisk er mottoet, at festen i bøgeskoven skal være et overflødighedshorn af skør og skæv underholdning.

Man skal tage hjem med følelsen af, at man har fået meget mere, end man har betalt for

"Man skal tage hjem med følelsen af, at man har fået meget mere, end man har betalt for," forklarer festivalens kreative chef, Jonas Hallberg

Backstage-sjov ud til folk

Smukfests dna har altid været legende, men finurlighederne, som vi kender dem i dag, opstod så småt i 2000, hvor den første tematiserede bar blev rejst. En KU8-tankstation.

Manden bag tankstationen var Jonas 'Pindhund' Hallberg, og egentlig var han blot med på Smuk-holdet som elektriker helt tilbage fra 1992. Her stod han bag nogle legendariske fester for elektrikerne, hvor han blandt andet ombyggede en gammel tankstander til en drinksrobot, så man ikke tankede BP men GT.

"Folk opdagede efterhånden de her fester, og så blev jeg opfordret til at gå med i bestyrelsen - og blev valgt ind. Man tænkte: 'Den her slags sjov skal da ikke kun være bag scenen, det skal ud til publikum," fortæller Jonas Hallberg.

Den her slags sjov skal da ikke kun være bag scenen, det skal ud til publikum

Det førte altså til, at KU8-tankstationen opstod.

"Jeg fik så mange klap på skulderen for den bar, men så kom spørgsmålet jo: 'Hvad skal der så ske næste år?' Øhh, det vidste jeg da ikke lige, men jeg var lidt kåd af al den ros, så jeg foreslog at bygge en ubåd," siger Jonas Hallberg.

Som sagt så gjort, og en ubådsbar opstod, samtidig med at det almindelige elektrikerarbejde på festivalen også skulle passes.

"Jeg er jo bare elektriker"

Først i 2004 skabte Jonas Hallberg sit eget job på Smukfest med fuld fokus på det kreative.

Okay, men øhh, jeg er jo bare elektriker

"Man sagde: 'Det her er fremtiden. Vi skal give vores gæster en masse oplevelser. Men du skal finde din egen løn.' Okay, men øhh, jeg er jo bare elektriker," fortæller Jonas Hallberg med et smil.

Dermed opstod Smukfests sponsorstrategi, som blandt andet handler om, at det er idéen først, og sponsorerne skal ikke støje visuelt.

100vis af idéer er i spil

I dag skal Jonas Hallberg ikke længere selv hive sin løn hjem. I stedet er han det samlende organ for alle de mange hundrede idéer, som hvert år er i spil til festivalen.

Jeg er kokken, som skal fange alle ingredienserne og få puttet dem i gryden

"Jeg er kokken, som skal fange alle ingredienserne og få puttet dem i gryden, så det bliver til en ret," forklarer Jonas Hallberg.

Idéerne opstår nemlig langt fra kun hos ham selv. De kommer alle steder fra: Publikum, medhjælpere, kollegaer. For eksempel var det en gæst, som syntes, at "hans festival" da skulle have en flyver og hjalp med at skaffe sådan en.

Men hvorfor overhovedet gøre det her?

Publiceret 19 April 2019 11:30