Fysioterapeut og bike-fitter Johannes Boe Kaluzny er rykket ind i Stilling, hvor han holder til hos cykelproducenten Pronghorn. Foto Sonne

Fysioterapeut og bike-fitter Johannes Boe Kaluzny er rykket ind i Stilling, hvor han holder til hos cykelproducenten Pronghorn. Foto Sonne

Bike-fitteren Johannes skaber cykel-symbioser med firmaet BikeOptimize

Johannes Boe Kaluzny, manden bag BikeOptimize i Stilling, får cykel og rytter til at passe perfekt sammen

Af
Claus Sonne

Cyklen er en meget populær motionsform, og der bliver årligt købt cykler for rigtig, rigtig mange penge. Men for en del cyklister kommer samspillet med jernhesten aldrig for alvor til at spille. En udbredt årsag er, at cyklen ikke er indstillet korrekt. Her kommer folk som Johannes Boe Kaluzny, manden bag firmaet BikeOptimize, ind i billedet.

Johannes er nemlig bikefitter, altså ekspert i at få cykel og rytter til at gå op i en højere enhed. Den 33-årige fysioterapeut med bopæl i Ry er rykket ind hos cykelproducenten Pronghorn på Århusvej i Stilling, og han ved, hvad han snakker om. Han har cyklet i 20 år og blandt andet kørt fem år i A-rækken for det bornholmske team BHS Almenborg.

En hel del cykelentusiaster bruger mange penge på deres hobby, og så er det ærgerligt, hvis det, at cyklen ikke er indstillet korrekt

"En hel del cykelentusiaster bruger mange penge på deres hobby, og så er det ærgerligt, hvis det, at cyklen ikke er indstillet korrekt, ødelægger glæden ved at bruge cyklen, eksempelvis fordi man bliver skadet eller generet under kørslen," fortæller Johannes og opremser de klassiske problemstillinger for en cykelrytter med en forkert indstillet cykel.

"De klassiske symptomer er en sovende fornemmelse i skridtet eller hænderne, nakkespændinger eller knæskader."

Kikker på skadeshistorik

Det koster 1799 kroner at få Johannes til at skabe en symbiose mellem cykel og rytter. For det får man en 2,5 timer lang gennemgang, hvor han blandt andet kikker på rytterens skadeshistorik.

"Jeg laver et interview med rytteren for at høre, hvad han har med i bagagen rent fysisk. Og så laver jeg nogle anatomisk tests af hofte og ryg, hvor jeg kigger på ting som stabilitet. Det kan eksempelvis have betydning for, hvilken sadeltype man skal have," forklarer Johannes.

Jeg laver et interview med rytteren for at høre, hvad han har med i bagagen rent fysisk

Med i prisen er også nogle træningsøvelser, og man kan så tilkøbe et træningsprogram, hvor blandt andet watt-målinger bruges som diagnostisk værktøj.

"Og så tilbyder jeg selvfølgelig også fysioterapeutisk behandling, så de skavanker, der generer rytteren, kan fjernes," lyder det fra Johannes.

Publiceret 13 April 2019 11:30